صفر تا صد مراحل انتقال سند ملک و مدارک موردنیاز و هزینه ها با کمک حال!


یکی از کارهایی که بعد از پسندیدن خانه دلخواه خود باید انجام دهید، سند زدن ملک و پرداخت هزینه خانه است. درصورتی که منزل شما تازه ساخت باشد که کارشما ساده تر است، شما صاحب خانه هستید. مبارک باشد! اما اگر خانه متعلق به شخص دیگری بوده، شما باید انتقال سند ملک را انجام دهید.

در این مقاله می‌خوانید:

انتقال سند ملک، از آن جمله کارهایی است که اصول مخصوص به خودش را دارد و ندانستن این نکات ممکن است شما را با مشکلاتی در هنگام خرید خانه مواجه کند، یا کار شما را به تعویق بیندازد. دراین مقاله قصد داریم شما را با تمام نکاتی که برای سند زدن خانه نیاز دارید بدانید، آشنا کنیم. اگر قصد خرید خانه دارید یا می‌خواهید به زودی سند خانه‌ای را به نام خود بزنید، توصیه می‌کنیم این نوشته را تا انتها مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: انجام امور اداری خود را به کمک حال بسپارید و آسوده‌ شوید!

انتقال سند ملک ؛ مراحل انتقال سند ملک

برای خرید و سند زدن ملک یا خانه به دو نفر نیاز داریم:

  • فروشنده: ملک یا خانه ایی را به‌فروش می‌رساند.
  • خریدار: ملک یا خانه ‌ایی را می‌خرد.
    درصورتی که به این توافقات رسیده باشند، وارد معامله می‌شوند.

برای مشاهده خدمات کمک حال از جمله انجام امور ادرای، نیابتی ، مجازی و … دکمه زیر را کلیک کنید:

انتقال سند ملک ؛ مرحله اول توافق مکتوب فروشنده و خریدار

مراحل انتقال سند ملک با وکالت 
انتقال سند ملک
انتقال سند خانه

یکی از مراحل ضروری برای خرید خانه، انتقال سند ملک یا به اصطلاح، سند زدن ملک است. بعد از توافق خریدار و فروشنده بر سر خرید خانه، قولنامه نوشته می شود. بعد از آن مراحل سند زدن خانه شروع می‌شود. برای خرید خانه و سند زدن آن، هم به خریدار و هم به فروشنده نیاز است و باید مراحل قانونی این کار طی شود.

انتقال سند ملک ؛ تفاوت قول‌نامه و مبایعه‌نامه چیست؟

  اسم حقوقی قولنامه به مبایعه‌نامه تغییر نام داده شده است. مبایعه ­نامه قرارداد بیع است بین طرفین. این قرارداد یک سند غیر رسمی است که قبل از اینکه سند رسمی ملک به خریدار منتقل گردد، بین طرفین منعقد می‌گردد. قول‌نامه، بار حقوقی ندارد و محکمه‌پسند نیست و شرایط فقهی لازم را ندارد. برای همین قولنامه را به مبایعه‌نامه تبدیل کردند.

انتقال سند ملک ؛ نحوه تنظیم قولنامه ملک یا مبایعه نامه

بعد از پسندیدن منزل، خریدار و فروشنده باید با یکدیگر سر مسائلی مانند: تاریخ تحویل خانه، قیمت خانه و… به توافق برسند. دو طرف قولنامه‌ای را تنظیم می‌کنند، قولنامه، شامل تمام مواردی است که در معامله آورده می‌شود. در حال حاضر، به‌جای قول نامه، در بنگاه‌های مسکن، مبایعه‌نامه نوشته می‌شود که از نظر حقوقی ارزش دارد و محتویات آن از طریق دادگاه قابل پیگیری است. در مبایعه نامه، مواردی چون مشخصات فروشنده، مشخصات خریدار، موضوع مورد معامله، مبلغ مورد معامله، زمان مورد معامله و موارد دیگر ذکر می شود.  پس از تکمیل مبایعه نامه، هم خریدار و هم فروشنده آن را امضا می کنند.

بیشتر بخوانید: کمک حال چیست و چرا به وجود آمده است؟

انتقال سند ملک ؛ چه نکاتی باید درمبایعه نامه ذکر شود؟
  • مشخصات طرفین قرارداد (فروشنده و خریدار)، از جمله: مشخصات شناسنامه ­ای، آدرس و شماره تلفن همراه.
  • موضوع مورد معامله(مبیع): مشخصات کامل جغرافیایی، ثبتی، هندسی (مساحت زمین یا خانه).
  • مبلغ مورد معامله: شامل قیمت واحد و قیمت کل به وجه رایج کشوری، ریال یا معادل تومان.
  • زمان مورد معامله: زمان و نحوه پرداخت، زمان حضور در دفترخانه و تنظیم سند.
  • برای نحوه پرداخت باید حتما مشخص شود که خریدار چه مبلغی را، در چه زمانی و با چه شرایطی به فروشنده می‌دهد.
>>> انتقال سند ملک ؛ توجه

اگراین ۵ مورد ذکر نشود، مبایعه‌نامه ارزشی ندارد. بعد از نوشتن این موارد، برای شفاف‌سازی بیشتر، موارد دیگری را هم به مبایعه‌نامه اضافه می‌کنند. اگر فقط این ۵ مورد نوشته شده باشد، مبایعه‌نامه سست است، ولی با اضافه کردن موارد زیر، مبایعه‌نامه شفاف می‌شود:

>>> انتقال سند ملک ؛ نکات مهم در تنظیم مبایعه نامه

  • درصورت پشیمانی: در مبایعه‌نامه اگرخریدار یا فروشنده پشیمان شوند، زمان مشخص کنند وخسارتی نیز تعیین ‌کنند که حتما مبلغ آن ذکر شود.
  • گول خوردن: در معاملات اصطلاحی به نام خیارات وجود دارد. «خیار» به توانایی و اختیار فسخ معامله گفته می‌شود.
    خیارات انواع دارد مانند مجلس، غبن، تدلیس، فاحش (چیزی که معامله کرده‌ام با آنچه دیده‌ام تفاوت بسیاری دارد).
  • منصوبات و ملزومات: وقتی شما ملکی را می‌خرید، بعضی وسیله‌ها روی خانه است. در این بند کولر، شوفاژ، گاز و …همه را ذکر می‌کنید.
>>> انتقال سند ملک ؛ مهم

در مبایعه‌نامه، خیارات را از خودشان ساقط می‌کنند و جمله «اسقاط کافه خیارات ولو خیار فاحش» می‌نویسند، به‌عبارتی معامله می‌کنیم و به‌هیچ‌وجه معامله را فسخ نمی‌کنیم. دقت کنید که برای سند زدن خانه، چه خیاراتی را می‌پذیرید. با نوشتن «اسقاط کافه خیارات ولو خیار فاحش» اجازه فسخ معامله را ازخودتان می‌گیرید.

بیشتر بخوانید: کمک حال به جای شما امور شخصی شما را انجام می‌دهد!

انتقال سند ملک ؛ مرحله دوم دریافت کد رهگیری از بنگاه معاملات ملکی

هزینه دارایی انتقال سند ملک

بعد از ینکه توافق اولیه انجام شد و دو طرف مبایعه نامه را امضا کردند، باید مبایعه نامه در سیستم جامع نرم افزاری ثبت شود. ثبت مبایعه نامه در بنگاه معامله املاک معتبر انجام می‌شود. صاحب بنگاه معامله املاک، مشخصات ملک، خریدار و فروشنده را در سیستم ثبت می‌کند. بعد ازاین مرحله، کد رهگیری صادر می‌شود. صادر شدن کد رهگیری، مانع از فروش ملک به‌صورت همزمان به چندین نفر می‌شود. همراه داشتن کد رهگیری صادر شده برای انتقال سند ملک و سند زدن خانه، ضروری است.

انتقال سند ملک ؛ مرحله سوم مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی

مراحل انتقال سند ملک به همسر

در مرحله بعدی باید فروشنده به‌همراه شناسنامه و اصل سند ملک به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند تا دیگر اقدامات لازم برای انتقال سند ملک را انجام دهد. در این مرحله، نیازی به حضور خریدار در دفتر خانه نیست. مسئول دفترخانه نیز لیستی از مدارک لازم برای انتقال سند ملک را به فروشنده می‌دهد تا او اقدام به تهیه آن مدارک کند و پرونده مربوط به فروش این ملک تشکیل شود.

بیشتر بخوانید: انجام امور اداری در تهران چگونه فرایندی سخت و گاهی پیچیده است؟

مدارک لازم برای انتقال سند ملک و تشکیل پرونده چیست؟

مراحل سند زدن خانه بنام فرزند

برای انتقال سند ملک، باید مدارک زیر را به‌همراه داشته باشید:

  • اصل و کپی سند مالکیت خانه
  • اصل و کپی بنچاق
  • کپی شناسنامه و کپی کارت ملی خریدار و فروشنده
  • اصل و کپی وکالت نامه
  • اصل و کپی پایان کار ساختمان یا عدم خلافی شهرداری یا نامه بازدید و تاییدیه شهرداری
  • صورت‌مجلس تفکیکی در مورد آپارتمان (این مورد باید هماهنگ شود)
  • اصل و تصویر حصر وراثت(در مورد سندهای ورثه‌ای)
  • اصل و تصویر فرم مالیات بر ارث(در مورد سندهای ورثه‌ای)

انتقال سند ملک ؛ شاید بخواهید بدانید که بنچاق چیست؟

بعد از خرید خانه، معمولا یک سند به شخص داده می‌شود که در آن مشخصات جغرافیایی، پلاک ثبتی ملک، مساحت ملک و… درج شده است. مشخصات فروشنده و خریدار، آدرس و تمام هزینه‌های پرداخت شده در بنچاق ذکر می‌شود. دفترخانه‌ها معمولا یک نسخه از بنچاق را در نزد خود نگهداری می‌کنند.

مراحل به نام کردن و سند زدن خانه

فروشنده با نامه‌ای که از دفتر اسناد رسمی می‌گیرد، این مراحل را برای به‌ نام کردن و سند زدن خانه طی می‌کند:

1- مراجعه به شهرداری یا بخشداری

فروشنده با نامه‌ای که از دفترخانه دریافت کرده، به شهرداری می‌رود، و شهرداری بررسی می‌کند که او ساختمان را طبق پروانه ساخته است یا خیر، اگر طبق پروانه ساخته نشده باشد فروشنده باید جریمه بپردازد. یکی از مواردی هزینه انتقال سند، عوارض نوسازی برای ساختمان و زمین است. برای ملکی که خارج از محدود خدمات شهری باشد هم از بخشداری سوال پرسیده می‌شود.

2- استعلام گیری از ملک به چه معنا است؟

مراحل انتقال سند ملک به فرزند

وقتی فروشنده به همراه مدارک شناسایی، مبایعه نامه و سند ملک به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کند، این دفاتر ابتدا اقدام به دریافت مدارک می‌کنند و سپس شروع به استعلام گیری خواهند کرد. استعلام برای این انجام می‌شود که نشان دهد سند در گرو بانک یا ارگان‌های دیگر است یا خیر؟ و آیا ملک موردنظر در طرح های عمرانی ساخت و ساز شهری قرار دارد یا خیر؟ در دفاتر رسمی، این استعلام گیری به صورت اینترنتی انجام خواهد شد. مشخص شدن نتیجه استعلام، به 2 هفته زمان نیاز دارد. استعلام گرفتن از ملک و دریافت نتیجه آن، فعالیتی هزینه بردار است. فروشنده ملک باید هزینه استعلام ملک را بپردازد.

3-مراجعه به اداره دارایی

فروشنده باید با دردست داشتن مدارکی که دفترخانه به او می‌دهد به اداره دارایی مراجعه کند. اداره دارایی، ابتدا قیمتی را روی ملک موردنظر می گذارد و سپس 4 درصد از مبلغ ملک را به عنوان هزینه نقل و انتقال از فروشنده دریافت می کند. این مالیات بر اساس قیمت منطقه ای ملک تعیین می‌گردد که قیمت منطقه‌ای بسیار کمتر از قیمت واقعی ملک است.

4- مراجعه به اداره بیمه

اگر ملک تجاری باشد، فروشنده باید از اداره بیمه استعلام بگیرد که ملک بدهی دارد یا خیر.

انتقال سند ملک ؛ مرحله چهارم انتقال سند و مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی

بعد از اینکه تمام مراحل قبلی با موفقیت انجام شد، طبق تاریخی که مشخص می‌شود، فروشنده و خریدار باید برای سند زدن ملک در دفترخانه حاضر شوند. فروشنده باید در جلسه سند زدن خانه، تمام مدارک گفته شده و پاسخ استعلام‌های شهرداری و اداره دارایی را به دفترخانه تحویل دهد. اگر یکی از طرفین در دفترخانه حاضر نشدند، طرف مقابل می‌تواند گواهی عدم حضور بگیرد. با ارائه عدم حضور به دادگاه، می‌توان هزینه پشیمانی و فسخ قرارداد را از فرد غایب دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: شاد باشید تا کرونا نگیرید

مفاصا حساب چیست؟

علاوه بر استعلام گرفتن از ملک، دفترخانه از شهرداری یا بخشداری و دارایی درباره بدهی داشتن یا نداشتن ملک سوال می‌پرسد. اگر ملک تجاری باشد از بیمه هم استعلام گرفته می‌شود. به این کار، «مفاصا حساب» گفته می‌شود. اگر این دو مرحله با موفقیت پشت سر گذاشته شوند، دفترخانه نامه ای به فروشنده می‌دهد که او بتواند اقدامات بعدی را انجام دهد.

هزینه انتقال سند ملک به عهده کیست؟

انتقال سند خانه

برای انتقال سند ملک، باید هزینه های زیر پرداخت شود:

  • ثبت مبایعه نامه در سیستم سراسری: برای این کار، 5 درصد ارزش ملک، توسط دفتر معاملات املاک از طرفین گرفته می‌شود.
  • هزینه برای خلافی ساختمان، نوسازی و پسماند: این هزینه باید به شهرداری پرداخت شود.
  • هزینه نقل و انتقال سند: این هزینه توسط اداره دارایی گرفته می‌شود.
  • هزینه دفترخانه برای تنظیم و ثبت سند: این هزینه به‌طور مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود. هزینه سند زدن ملک در دفترخانه رسمی، بین 200 هزار تومان تا 2 میلیون تومان است. برای محاسبه هزینه تنظیم اسناد رهنی و غیر منقول (ملک) در دفتر اسناد سمی می توانید به این لینک مراجعه کنید.

هزینه انتقال سند به عهده کیست؟

هزینه های دارایی و هزینه های استعلام و… بر عهده‌ی فروشنده می‌باشد و فقط هزینه سند در دفترخانه اسناد رسمی بر عهده طرفین (خریدار و فروشنده) می‌باشد.

انواع سند ملکی

  1. سند ملکی مشاع
  2. سند ملکی شش دانگ
  3. سند ملکی تک برگ
  4. سند ملکی عرصه و اعیان
  5. سند ملکی تفکیکی
  6. سند ملکی وکالتی
  7. سند ملکی بنچاق
  8. سند ملکی منگوله‌دار
  9. سند ملکی رهنی
  10. سند ملکی مفروز
  11. سند ملکی شورایی
  12. سند ملکی ورثه ایی
  13. سند ملکی وقفی

انواع سند ملک در بالا به اختصار آورده شده که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید بهwww.kilid.com مراجعه کنید. در اینجا فقط به بررسی سند ملکی وکالتی و رهنی و ارتباط آن با انتقال سند ملک می‌پردازیم.

سند ملکی وکالتی

به سندی که به نام شخص یا اشخاص دیگری به‌عنوان وکیلِ فروشنده‌ی اصلی تنظیم شده باشد. گاهی اوقات ممکن است به هر دلیلی از جمله بیماری، فوت، نداشتن وقت کافی برای طی مراحل اداری انتقال سند ملک و… یک یا چند نفر از سوی صاحبخانه وکالت داشته باشند. در این صورت باید وکالت آن‌ها به صورت رسمی و محضری ثبت شده باشد تا برای دیگران نیز از اعتبار لازم برخوردار باشد.

کمک حال به کمک شما می آید!

اگر با امور مربوط به انتقال سند آشنایی کافی ندارید یا زمان و توانایی انجام اموراداری خود را ندارید کمک حال به کمک شما می‌آید. کمک حال با داشتن کارشناسان با تجربه در زمینه پیگیری و انجام اموراداری از جمله انجام امور مربوط به سند زدن ملک و… می‌تواند به شما در این امر کمک کند. در صورت نیاز به صحبت با کارشناسان کمک حال می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما با ما تماس بگیرید. شما می‌توانید درخواست پیگیری امورملک خود را به کمک حال بسپارید و از نتیجه لذت ببرید.

برای ثبت سند و تنظیم وکالتنامه و انجام هر گونه امور اداری می‌توانید روی کمک حال حساب کنید

سند ملک رهنی

انتقال سند خانه انتقال سند ملک

شاید درهنگام انتخاب خانه دلخواه خود شنیده باشید که سند فلان خانه در رهن بانک است؛ اما آیا می‌دانید سند در رهن بانک است یعنی چه؟ بسیار پیش می‌آید که خریدار خانه بخواهد برای خرید خانه از وام و تسهیلات بانکی استفاده کنند. بانک در ازای به وثیقه گذاشتن سند ملک، به مشتریانش وام می‌دهد.

پاسخ به برخی سوالات کاربران در رابطه با بانک مسکن

بانک مسکن یکی از این بانک‌هاست. بعد از گرفتن وام مسکن، خانه به رهن بانک در می‌آید و سند آن تا زمان پرداخت اقساط در نزد بانک باقی می‌ماند. در این حالت سند برای مدتی که قرار است وام پرداخت شود، در رهن بانک نگه داشته می‌شود و این مسئله در خود سند هم قید می‌گردد. صاحب ملک با سپرده گذاری یا تسویه حساب کامل وام، می‌تواند سند خانه خود را از رهن بانک دربیاورد.

سند در رهن بانک است یعنی چه؟

منظور از رهن سند در نزد بانک، گرو ماندن آن نیست؛ بلکه صرفاً در خود سند قید می‌گردد که این سند تا تاریخ معین در رهن بانک است. آنگاه سند به خریدار تحویل داده می‌شود. اگر وام گیرنده نتواند در موعد مقرر وام خود را پرداخت کند بانکی که سند در رهن آن است، حق دارد که ملک را تصاحب کند.

آیا امکان خرید خانه ای که وام مسکن روی آن است وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید خانه دارای وام مسکن را خریداری کنید. سند زدن خانه وام دار هم امکان پذیر است. بعد از فروش خانه به خریدار، وام مسکن به خریدار منتقل شده و بر عهده او گذاشته می شود. البته مبلغ وام از هزینه خرید خانه کسر می شود.

نحوه انتقال وام مسکن به خریدار

سند زدن خانه

برای انتقال وام مسکن به خریدار، هم فروشنده ملک و هم خریدار باید به شعبه بانک مراجعه کنند و فرم‌های مرتبط با این کار را تکمیل کنند. برای انتقال وام مسکن به فرد دیگر، اگر وام به کمک سپرده گذاری گرفته شده باشد، باید 10 درصد مانده بدهی وام به‌صورت یکجا پرداخت شود که این مبلغ از بدهی وام کسر خواهد شد؛ اما اگر وام خرید مسکن از طریق خرید اوراق گرفته شده باشد، باید 1 درصد مانده بدهی وام پرداخت شود. البته گفته می‌شود که به تازگی بانک مسکن، پرداخت 10 درصد مبلغ وام را برداشته است و طرفین می توانند فقط با پرداخت یک درصد از کل مبلغ وام، اصل وام موردنظر را به خریدار انتقال دهند.

شرایط انتقال سند در رهن بانک مسکن

اگر می‌خواهید سند ملکی که در رهن بانک است را به نام فرد دیگری بزنید، در گام اول باید به یک دفترخانه رسمی مراجعه کنید تا دفترخانه، این موضوع را از بانک موردنظر استعلام کند. در صورت موافقت بانک، با نظارت کارشناس بانک در دفترخانه استناد رسمی، مراحل نقل و انتقال صورت می‌گیرد. موافقت بانک مسکن برای انتقال سند در رهن بانک، منوط به پرداخت و واریز 10 درصد از باقی مانده وام است.

به نام زدن خانه وام دار

بعد از مشخص شدن وضعیت وام مسکن، انتقال وام مسکن، دریافت تمام نامه‌های مرتبط از شهرداری و اداره دارایی، باید برای به نام زدن خانه وام دار اقدام کنید. این کار باید در دفتر ثبت اسناد رسمی انجام شود. در این دفاتر، سند ملک به‌صورت دقیق تنظیم می‌شود و ملک مورد معامله، به مالکیت خریدار در می‌آید.

هزینه انتقال وام مسکن به عهده کیست؟

معمولا پرداخت این هزینه‌ها به‌صورت توافقی است. بسیاری از افراد، پرداخت هزینه بانک، برای انتقال وام مسکن را از جمله مسئولیت‌های خریدار می‌دانند. در همان روز دفترخانه، کارشناس بانک، مدارک لازم برای انتقال وام مسکن و انتقال سند را تائید می‌کند و در همان روز، مبلغ وام به فروشنده پرداخت می‌شود. البته در اغلب موارد، مبلغ به صورت چک به فروشنده داده می‌شود.

تجارب خودتان را در زمینه انتقال سند برای ما بنویسید!

در پایان می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها سوالات و تجارب خودتان در زمینه انتقال سند ملک با دیگران به اشتراک بگذارید.

آخرین به روزرسانی: 99/12/20


30,شهریور,1397               64 دیدگاه        95,122 بازدید

64 پاسخ به “صفر تا صد مراحل انتقال سند ملک و مدارک موردنیاز و هزینه ها با کمک حال!”

  1. بهمن گفت:

    با سلام وعرض ادب .سوالی داشتم . دفاتر اسناد رسمی برای کسانی که انحصار وراثت دارند ومالیات برارث نیز پرداخت کرده اند وقصد صدور سند دارند وکلیه وراث نیز به یک نفر ماترک را واگذار کرده اند چه مدارکی برای مالیات نقل وانتقال به اداره دارایی می فرستند چون خود اداره دارایی هم ان مدارک را قبلا گرفته واصلا ایا خود دفتر خانه مالیات را تعیین می کند و به صورت دیگری است . در بالا نوشته بودید دفتر خانه یک برگه اصل ویک کپی از انحصار وراثت می گیرد من قبلا یک ملک را سند گرفته ام البته مراحل را فراموش کردم ودیگر اصلی ندارم دو برگه برابر اصل از دادگاه دارم ایا کفایت می کند . بسیار سپاس گذارم

    • مدیر سایت گفت:

      با سلام و احترام.اصل و کپی انحصار وراثت، اصل و کپی فرم مالیات بر ارث از جمله دیگر مدارکی هستند که در موارد خاص و در سندهای ورثه ای باید به همراه داشته باشید. در صورت نداشتن اصل میتونید استعلام کنید و مجددا از دفاتر اسناد یکی بگیرید.

  2. هادی گفت:

    سلام
    چجوری بفهمم سندی بنامم خورده؟
    ممنون

  3. مهدی گفت:

    با سلام وعرض ادب ما از تاریخ قرارداد یک ماه زمان گذاشتیم برای سند وقرار بر این شد روی خانه وام مسکن بگیریم فروشنده 18روز زمان برد مدارک رو برای بانک کامل کنه سئوالم اینه اگه نا تاریخ تنظیم سندی که تو مبایعه نامه نوشتیم اگه وام مسکن پرداخت نشه ایا فروشنده میتونه پولشو روز محضر از مابخواهد
    ممنون

  4. فواد گفت:

    سلام یک خانه سند دار ۲۵ ساله احتیاج به پایان کار دارد؟ با وجود کلنگی بودن خانه اصلا پایان کار قابل اخذ است؟ ضمنا من مالک دوم هستم و سازنده نیستم

  5. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید:
    پدر من حدود 15 سال پیش برای اینکه عموم بتونه وام بگیره سند زمینشو میزنه به نام عموم و قرارشون این بوده ک بعد دریافت و پرداخت وام توسط عموم و دریافت سند اونو ب نام پدرم بزنه اما وقتی پدرم برای گرفن اون کاغذهای مالکیت ک دست عموم بوده میره عموم میگه اونارو پاره کرده و راستیتش عموم سابقه ی زیادی توی اینجور مساعل ک سندارو تصاحب کنه داره حالا اگه فرضا اون کاغذها(همون اوراق مربوط ب تغییر سند) ک پدرم امضا کرده پیش عموم باشه و پاره نکرده باشه عموم میتونه ادعای مالکیت کنه و ایا توانایی فروششونو دارع سند اولیه ی زمین دست خودمونه .
    ببخشید اگر جایی بد توضیح دادم تجربه ی زیادی نداشتم . این مسعله خیلی فکرمو مشغول کرده لطفا راهنمایی کنید.

  6. دارا کاردان گفت:

    با سلام
    به ما گفته شده که برای فروش سهم مشاعمان از یک زمین کلنگی که خریدار همه را بجز 75 صدم دانگ ما را خریده است، می توانیم مبایعه نامه و سند زدن را همزمان در دفترخانه انجام داده و کلیه مراحل دارایی و شهرداری و غیره به عهده فروشنده باشد. آیا چنین کاری عملی است؟ ممنون می شوم اگر توضیح دهید.

    • مدیر سایت گفت:

      با سلام و احترام. همانطور که در متن بالا اشاره شد هزینه های دارایی و هزینه های استعلام و… بر عهده‌ی فروشنده می‌باشد و فقط هزینه سند در دفترخانه استاد رسمی بر عهده طرفین  (خریدار و فروشنده) می‌باشد. برای مشاوره تخصصی تر برای همزمانی مبایعه نامه و سند زدن لطفا از دفاتر اسناد رسمی پرس و جو کنید.

  7. نرگس گفت:

    سلام آیا استعلامم مفاصا حساب دارایی به صورت آنلاین در دفاتر اسناد رسمی تهران قابل اجرا شده؟

    • مدیر سایت گفت:

      سلام . تا جایی که ما اطلاع داریم خیر. برای نیاز به اطلاعات کاملتر به دفاتر اسناد رسمی نزدیک محل زندگی یا محل کارتون مراجعه کنید.

  8. حمیدرضا گفت:

    با عرض سلام
    مادرم یک زمین کلنگی با سند تک برگ داره و می خواهد سند خانه را بنام من بکند، آیا گرفتن کد رهگیری از مشاور املاک الزامیست؟ و یا یک مباینامه عادی هم برای ارائه به دفترخانه کافیست؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  9. رسول گفت:

    سلام بنده اپارتمانی رو فروختم و مبلغ بسیار کمی رو دریافت کردم و قرار سند زدن برای ۱۰ روز اینده که اونجا کل مبلغ پرداخت بشه و من هم بنام خریدار بزنم ملک رو. بنده مدارک رو تحویل بنگاه دادم از جمله اصل سند تا پیگیر شهرداری و دارایی بشه. ایا ممکنه از اصل سند در نبود من در این ۱۰ روز سو استفاده کنه؟

  10. ن.ک گفت:

    با سلام و وقت بخیر، ببخشید صدور گواهی مالیات بر ارث و مفاصا حساب دارایی معمولا چه مدت زمان می برد؟ من خونه پدری خود را از سایر وراث خریدم اداره دارایی گفت دو هفته صدورش زمان می برد. آیا واقعا همین طور است؟

  11. ن.ک گفت:

    با سلام و وقت بخیر، ببخشید صدور گواهی مالیات بر ارث و مفاصا حساب دارایی معمولا چه مدت زمان می برد؟ من خونه پدری خود را از سایر وراث خریدم اداره دارایی گفت دو هفته صدورش زمان می برد. آیا واقعا همین طور است؟

  12. Mahsa گفت:

    سلام ما يه خونه خريديم از يه شخص.ولي ٧ساله زندكي ميكنيم و هنوز سند نزديم.حالا من ميتونم مدارك رو بردارم با همون اقاي فروشنده برم دفترخونه تا خونه رو به نامم بزنه؟يا بايد همسرم هم باشن؟

  13. ایرج گفت:

    با سلام . اسناد دفترچه ای تا چه زمانی در تهران اعتبار دارد برای نقل و انتقال ؟
    با سپاس.

  14. زهرا گفت:

    سلام وقت بخیر ، میخواستم بدونم چک مابقی هزینه خرید خانه بنام فروشنده ای که اسمش در مبایعه نامه ذکر شده باید باشه یا شخصی که سند تک برگ بنامش ثبت شده ؟

  15. ن . م گفت:

    سلام وقت بخیر، ببخشید سوالی داشتم ، پدر من یک مغازه داشتند که سند تک برگ داشته است، بعد فوت ایشان قبل از انتقال سند به نام وارث، برای مغازه بالکن تعبیه کرده ایم و این بالکن مانند یک طبقه برای آن مغازه شده است ، دارای پله است و بالکن مساوی بو تمام سطح مغازه میباشد، حال برای انتقال سند به نام وارث، به مشکل میخوریم؟ کارشناس می آید و بابت آن طبقه ایراد میگیرد؟؟؟

  16. علی احمدزاده گفت:

    سلام
    خانه ایی را خریداری کرده ام و مبایعه نامه تنظیم کرده ایم که سند آن قدیمی(منگوله دار) می باشد حال فروشنده می تواند با همان سند قدیمی انتقال انجام دهد یا اول باید سند را تک برگ کند سپس انتقال را انجام دهد؟
    بعد از انتقال بصورت سند قدیمی من باید برم تک برگ کنم و آن موقع فروشنده نیاز نباشد؟
    لطفاً مراحل انجام این کار را بفرمایید
    ممنون از سایت خوبتون

    • احمدی فریده گفت:

      سلام وقت بخیر، برای پیگیری این مورد باید به مراجع ذیصلاح مراجعه فرمایید. در صورت اینکه نمی توانید این کار را پیگیری کنید کمک حال به جای شما می تواند پیگیر باشد. در صورت تمایل با شماره 09331629351 تماس بگیرید.

  17. M گفت:

    سلام وقت شما بخیر آیا در معاملات ملکی بعد از امضای مبایعه نامه بین فروشنده و خریدار ثبت در سیستم و گرفتن کد رهگیری توسط بنگاه دار الزامی میباشد

  18. تبریزی گفت:

    سلام
    ببخشید چگونه باید از اداره تامین اجتماعی تسویه حساب بگیرم برای سند زدن ملک تجاری؟ و اینکه اگر مستاجر حق بیمه اش را در سالهای قبل تسویه نکرده ایا من باید حق بیمه را پرداخت کنم؟ مبلغ حق بیمه را چگونه و بر اساس چه زمانی محاسبه می کنند؟؟

    • احمدی فریده گفت:

      سلام وقت بخیر، باید به شعبه ای که پرونده شما در آن هست مراجعه کنید. و حق بیمه ای که قبلا پرداخت نشده توسط مستاجر قبلی باید پرداخت شود که طبق شرایط بیمه و مدتی که ملک در اختیارشون بوده در نظر گرفته می شود.

  19. رضا گفت:

    با سلام
    تا کنون فکر می کردم کد رهگیری ابزاری قدرتمند برای خریداران ملک است و در دوسه معامله ملک که انجام داده بودم به آن متکی و دلخوش بودم ولی به تازگی متوجه شدم که در شرایط لازم هیچ ارزشی ندارد و فقط عاملی در دست مشاوران املاک ، برای انجام معامله و گرفتن کمسیون است .
    حدود 18 ماه پیش واحد آپارتمانی را پیش خرید کردم و با پیگیری های مکرر ، یکسال پیش مشاور املاک کد رهگیری برایم دریافت کرد . در اینترنت و سامانه مربوطه هم جستجو کردم و صحت آن را مشاهده کردم و خیالم راحت شد . اکنون که کار ساخت آپارتمان به پایان رسیده و برای تحویل مراجعه کردم متوجه شدم که واحد مرا به فرد دیگری داده اند و می خواهند واحد مشابهی را در طبقات پایین تر به من تحویل دهند . به مشاور املاک مراجعه کردم و متوجه شدم که برای فرد تحویل گیرنده واحد من ،کد رهگیری نگرفته است و اظهار می دارد که کد رهگیری ارزشی ندارد . به اتحادیه مراجعه کردم که با بهانه اینکه دعوایی بین من و مشاور املاک صورت گرفته ( که اینچنین هم نبوده) مانع از شکایت من از مشاور املاک می شود و مرا به دادگاه و شکایت از مشاور املاک راهنمایی می کند . در حالی که مرجع اول رسیدگی باید خود اتحادیه باشد و دفاع نکردن از کد رهگیری که همانند ناموس تجاری اتحادیه و مشاوران املاک از آن یاد می شود بنیان اتحادیه و به تبع آن مشاوران املاک را بیش از پیش متزلزل می سازد و لزوم ایجاد ساز و کارهای اینترنتی و حذف نقش مشاوران املاک و کاهش هزینه و اتلاف وقت متعاملین را آشکار می سازد .
    بنابراین به کد رهگیری اعتماد نکنید و اجازه ندهید که مشاوران املاک با عنوان کردن آن کمسیون بسیار بالای خود را توجیه کنند. سعی کنید ملک مورد نظر خود را در اینترنت و سایت های املاک جستجو کنید و یا به فروش برسانید و پس از یافتن ملک و یا خریدا ر مستقیما به دفترخانه مراجعه کنید .

  20. نگین حدبیک گفت:

    سلام در این مقاله ذکر شده است که هزینه ثبت مبابعه نامه برای طرفین 5 درصد از قیمت ملک است. در جایی خواندم که هزینه یا کمیسیون به دفتر املاک تا سقف 500 میلیون تومان نیم درصد و مابقی بیست و پنج صدم درصد است که به این مبلغ 9 درصد مالیات اضافه میشود. ما برای خرید یک خانه 3ه میلیارد و نهصد و سی هزار تومانی چه هزینه ای باید به بنگاه معاملات ملکی پرداخت کنیم؟ نیم درصد ارزش ملک یا همان قانونی که ذکر کردم.

    • مدیر سایت گفت:

      سلام و روزبخیر. طبق قانون اتحادیه مشاورین املاک، فرمول محاسبه‌ی میزان نرخ کمسیون «خرید و فروش» و «رهن و اجاره» ملک متفاوت است. در موارد انتقال سند ملک رهن و اجاره باید 25 درصد از میزان اجاره را به عنوان کمیسیون پرداخت کرد. اما در موارد خرید و فروش سهم هر کدام از خریدار و فروشنده، 0.5 درصد از قیمت ملک است. البته این قانون برای ملک‌هایی با ارزش بیش از 500 میلیون تومان متفاوت است. نگاه برای ۵۰۰ میلیون از طرفین معامله ۰.۵ درصد اخذ می‌کند و برای مازاد آن نیز ۰.۲۵ درصد به عنوان حق کمیسیون از فروشنده و خریدار می‌گیرد. تعرفه دقیق حق کمیسیون مشاورین املاک در تهران، مطابق فرمول بالا است. اما با توجه به آن که هنوز قانونی مبنی بر یکسان‌سازی حق کمیسیون در تمام شهرهای کشور اجرایی نشده است، ممکن است تفاوت اندکی در نرخ کمیسیون مشاهده شود.

  21. علیرضا گفت:

    با سلام من خریدار یک واحد آپارتمان در سال ۹۷ هستم و در بنگاه معاملاتی از فروشنده قولنامه کردیم و در داخل قولنامه ذکر شد که فروشنده موظف است تا اسفند ۹۸ انتقال سند را انجام دهد و در صورت عدم انتقال روزی ۱۰۰ هزار تومان فروشنده به خریدار باید ضرر دهد حالا لازم به ذکر است چون خود فروشنده در مجتمع ما زندگی میکند بنده نرفتم عدم حضور بزنم هر روز میگه ماه آینده سند اماده هست اما هنوز سند اماده نشده.ایا من میتونم هزینه تاخیر انتقال سند را مطالبه کنم و راه کار ان را لطفا بفرمایید

  22. فائزه گفت:

    سلام من اسفند ۹۸ وام مسکن گرفتم حالا میخواهم سند خانه را عوض کنم ایا باید همه مراحل استعلام و شهرداری و….را هم برای سند جدید انجام دهم سند اول ک رهن بانک میباشد طبقه اول و سند جدید ک میخواهم در رهن بانک شود طبقه دوم یک ساختمان هستند میخواهم طبقه اول را ب نام کس دیگری کنم و طبقه دوم را ب نام خودم کنم و در رهن بانک قرار دهم ایا این جابجایی سند هزینه دارد و نیاز ب استعلام و….هست؟
    با تشکر

    • احمدی فریده گفت:

      سلام وقت بخیر، بله استعلامات انجام می شود. و میتوانید از مراجع مربوط پیگیری نمایید.

  23. مفتاح گفت:

    سلام
    خانه من بدلیل دریافت وام مسکن بنام برادرم میباشد (والان اقساط وام مسکن تمام شده)
    الان برای بنام کردن خانه بنام خودم با کمترین هزینه چه راهکاری وجود دارد.
    با تشکر از شما

    • احمدی فریده گفت:

      با سلام
      برای انتقال سند بایستی به دفتر اسناد مراجعه شود و مراحل اداری آن طی شود.
      در صوزرت تمایل کمک خال میتونه به جای شما پیگیر کارتون بشه.
      02191070028

  24. حسام گفت:

    سلام و وقت بخیر و خسته نباشید به کلیه تیم کارشناسان خوب و محترم
    پدر بنده یه ملک تجاری مسکونی داره که سند تک برگ داره و کل ملک ۱۶۰ متر هست که رهن بانک هست و بصورت ناشیانه ۳ دنگ از ملک رو در دفتر خانه فروخته ولی سند نزده هنوز و از ۵۰۰ ملیون تومان کلا ۴۰۰ ملیون تومن گرفته
    و الان هم خودش و هم کل خانوداه میخاییم ملک رو پس بگیریم
    تو رو خدا یه راهی پیش رومون بزارید که اگه این ملک بره بدبخت میشیم به قران
    ممنونم
    دعاگوتون

    • احمدی فریده گفت:

      سلام وقت بخیر
      در این مورد باید با وکیل صحبت کنید.
      در صورت تمایل با شماره02191070028 تماس بگیرید.

  25. علی گفت:

    من ملکی را خریده ودانگی با نفری شریکم وآز مالک اصلی که مزایده ای خریده وکالت نامه دارم در اقدام به اخذ سند ..سند بنام برنده مزایده صادر شده درخواست کمک دارم چطوری سند اقدام کنم

  26. آقای کتابی گفت:

    سلام
    با تشکر از حمات شما و کارشناسان سایت تان بابت راهنمایی صادقانه
    واما: در سال 1378 آپارتمانی در تهران خریداری ش و مبایعه نامه نوشته شد و ملک تحویل خریدار شد ،ولی از ان موقع تاکنون ، اقدامی برای سند زدن نشده است! حال طرفین فروشنده و خریدار موافقت کردند که بروند محضر واین انتقال را قانونی کنند و سند به نام خریدار بزنند. خب خرید قدیم بوده و قیمت در زمان خودش ثبت در مبایعه نامه شده*کد رهگیری ندارد*و….حال با این اوضاع چه اقداماتی برای سند زدن باید انجام دهند؟
    از تهران

  27. Sara گفت:

    سلام وقت بخیر ملک مسکونی که به صورت ۳ دنگ ۳ دنگ به نام ۲ نفر باشد آیا یکی از شرکا می‌تواند بدون اجازه و اطلاع شریکش ملک را به نام کسی دیگر کند؟برای شریک بی اطلاع پیامی مبتنی بر این معامله نمیرود؟

  28. آیت گفت:

    با سلام
    برای اینکه متوجه بشیم شکایتی روی ملکی که میخواهیم بخریم وجود دارد یا نه از کجا باید استعلام بگیریم.سپاس

  29. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر، ملکی رو چند ماه پیش خریدم بدون قولنامه، مستقیما رفتیم دفترخونه، مبلغ رو با چک تضمینی به فروشنده دادم و ایشون خونه رو به نام من زد، سند تک برگ هم به نام خودم گرفتم، با این وجود ایا لازمه قولنامه هم تنظیم کرد؟

  30. nike گفت:

    سلام خسته نباشید من وام مسکن خودم رو به ی خانواده دادم که خونه بسازن بعدا که من خواستم خونه بسازم از وام پسر اونا استفاده کنم الان اونا میتونن بدون اینکه به من اطلاع بدن سند خونه رو به اسم خودشون دریافت کنن

  31. nike گفت:

    سلام خسته نباشید من وام مسکن خودم رو به ی خانواده دادم که خونه بسازن بعدا که من خواستم وام بگیرم وام پسر اونا رو استفاده بکنم الان اونا میتونن بدون اینکه به من اطلاع بدن سند خونه رو به اسم خودشون بکنن ممنون میشم راهنماییم بکنید

  32. کریم گفت:

    بابت مهریه از طرف ثبت سه دونگ را بمن دادن چه مقدار زمان میبرد سند بگیرم و باید چه اقداماتی انجام بدهم

  33. میلاد گفت:

    با سلام
    بنده و بردارم سال 1392شروع به ساخت ملک پدری که سند به نام مادرم است کردیم و سال 1397به اتمام رسوندیم و مادرم گفت بیا بریم بنگاه یه قولنامه بنویسم سهم تو و برادرت را بدم و برادرم به خاطر مشکل مالی سهمش دراختیار تو باشد5واحد اپارتمان و یه مغازه مبلغ ثمن معامله 300میلیون نوشتیم نقدی پرداخت شد و بنده بد از مبایعه نامه با چند تا وکیل دادگستری صحبت کردم گفتن که مبلغ 300میلیون مستند پرداخت داشته باشه رسید یا چک که بنده 6فقره چک 50میلیون پرداخت کردم و مادرم تمامی چک ها را وصل کرده و الان بد 4سال تحت تاثیر وراث دیگر دخالت های بی جا تمامی خواهر ها نمیاد سند بزنه و میگه تو بنگاهی من به بهونه وام بردید بنگاه در صورت که اینطور نیست مبایعه نامه 3برگی می باشد همراه با کد رهگیری به نظرتون چکار کنم

  34. نازنین گفت:

    سلام‌خداقوت
    من میخوام خونه ای رو به نام خواهرم بزنم بدون اینکه ایشون متوجه بشن آیا امکانش هست؟

  35. تیناز گفت:

    سلام من و همسرم یه منزل سه دونگ سه دونگ داریم، میخواستم ببینم میشه من سه دونگ خودم رو به نام همسرم بزنم و مجددا کل منزل رو از ایشون بخرم تا بشه از وام مسکن استفاده کنیم؟

  36. آزاد گفت:

    سلام ، حدود دە سال پیش پدرم برای نوسازی خونمون درخواست وام داد و چون دو طبقە و پارکینگ مجوز داشتیم گفتند نمیشە وام هر دو طبقە بە اسم یک نفر باشە، بابام هم وام رو بە اسم داییم گرفت و داییم هم مدارکی کە برای بانک نیاز بود برد و هیچ قسطی هم پرداخت نکردە و خودمون قسطاشو دادیم چون طبق توافق فقط وام بە اسمش بود و یە جورایی کمک کرد کە بتونیم وام بگیریم … اما حالا پدرم و داییم بە رحمت خدا رفتند و فوت شدند، و هنوز هم قسطاشو داریم میدیم میخواستم ببینم سندی کە برای این واحد میزنند، بە اسم پدرم هست یا اسم کسی کە وام بە اسمشە ، ینی داییم. ممنون میشم پاسخ بدید.

  37. محمد محمدی گفت:

    با سلام
    برای بردن سند اپارتمان که فقط اعیان دارد و عرصه ندارد در رهن بانک موردی هست آیا بانک آپارتمانی که عرصه ندارد رو قبول میکنه؟

  38. حبیب گفت:

    با عرض سلام
    آیا برای سند زدن ملکی که وکیل دارم و وکیل از طرف من وکالت کامل دارد برای روز انتقال سند نیاز به مدارک اصل شناسنامه و کارت ملی من می باشد یا با کپی مدارک و اصل وکالتنامه می تواند ملک را به اسم من بزدن در دفتر خانه ؟

  39. نسترن گفت:

    سلام
    ببخشیداگربخاهیم پروانه ساخت خانه ای روبه نام شخص دیگری انتقال بدهیم بایدکجابریم وچکارکنیم؟

  40. محمد امین گفت:

    باسلام ملکی را چند روز پیش خریدم حالا که رفتم استعلام از دارایی بگیرم امور مالیاتی میگه که صاحب سند بدهی مالیاتی دارد حالا باید چکار کنم

    • احمدی فریده گفت:

      سلام وقت بخیر
      کمک حال یک شرکت خصوصی است که به جای افراد کارهای اداری را پیگیری میکند و ارتباطی با ارگان خاصی ندارد.
      در این مورد از اداره مالیات باید پیگیر باشید
      در صورتی که خودتون امکان مراجعه ندارید کمک حال میتواند به جای شما پیگیر کارتان شود.
      میتوانید با شماره 02191070028 تماس بگیرید.

  41. محمد امین گفت:

    باسلام چندروز پیش خانه ای خریدم حالاکه رفتم استعلام از امور مالیاتی بگیرم گفتن که صاحب ملک بدهی مالیاتی دارد

  42. مهری رضایی گفت:

    سلام من خانه ایی را شریک بودم وبعداز اتمام شراکت وفروش سهم خود به شریک ام و وکالت دادم که تمام کارهای اداری خانه را خودشان انجام دهند و قرار شد ۱۰ میلیون تومان نزد شخصی امانت بگذارم برای مخارج اداری و این کار انجام شد و در دفترخانه با پرداخت هزینه دفترخانه سند زدم و تمام حالا بعد از دو ماه شریک من ادعا میکنه مخارج شهرداری بیشتر شده و تقاضای پول از من می‌کند و من را تهدید به شکایت و توقیف و ممنوع الخروج کرده .آیا چنین چیزی امان پذیر است لطفا من را راهنمایی کنید متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیر تا پیاز با کمک حال!

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کمک حال می باشد.