صفر تا صد تنظیم وکالت نامه برای پناهنده ها


خروج غیرقانونی از کشور

تنظیم وکالت نامه برای پناهنده ها و بهره‌مندی از خدمات کنسولی یکی دیگر از دستورالعمل‌های قوه قضائیه است که به‌تازگی برای پناهندگان و افرادی که خروج غیرقانونی از کشور داشتند اجرا شده است که از جمله‌ی حقوق مدنی هر فرد است.
این افراد می‌توانند تمامی امور اداری خود را که شامل پیگیری مسائل اداری و حقوقی در مراکز و ادارات داخل ایران و یا پیگیری امور مرتبط با انحصار وراثت و یا امور مربوط به خرید و فروش ملک در ایران است، درصورتی‌که در داخل ایران ممنوع المعاملات یا ممنوع الخدمات نباشند انجام دهند. در این مقاله ما قصد داریم شما را با قوانین جدید خدمات کنسولی آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

چرا افراد پناهنده نیاز به وکالت نامه دارند

شما یا عزیزانتان به عنوان پناهجو یا پناهنده، حق این را دارید که برای پیگیری اختلافات حقوقی خود، از فردی که در ایران دارید تقاضای کمک کنید. اما انجام کارهای اداری در ایران قوانین و مقرراتی دارد که باید به اجرا درآید. از جمله این قوانین این است که اگر فردی نتواند برای انجام کارهای اداری خود حضور یابد باید به فردی که به او اطمینان کامل دارد وکالت محضری و رسمی بدهد.

اگر خروج غیرقانونی از کشور داشتید و الان به عنوان پناهنده محسوب می‌شوید می‌توانید با تنظیم وکالت نامه برای پناهنده امور اداری خود مانند بیمه درمانی، وضعیت شغلی (اخراج، بازخرید، بازنشستگی)، فروش املاک، طلاق، حضانت و… را انجام دهید.

تنظیم وکالت نامه برای افرادی که خروج غیرقانونی از کشور داشتند

تنظیم وکالت نامه برای پناهنده و ایرانیان خارج از کشور دو حالت دارد:

  1. فردی در خارج از کشور سکونت دارد و برای انجام مسائل حقوقی و اداری احتیاج دارد تا وکالت نامه‌ای را تنظیم کند.
  2. فردی از خویشاوندان، دوستان و یا آشنایان شما در خارج از کشور باشند و شما بخواهید برای انجام امور اداری و حقوقی او در داخل ایران به‌عنوان فردی که از او وکالت دارد، اقدام کنید.

خدمات کنسولی برای پناهندگان ایرانی

“پناهندگان ایرانی یا افراد با خروج غیرقانونی از کشور، مجاز به استفاده ازخدمات کنسولی هستند”

طبق بخشنامه قوه قضائیه هر ایرانی در خارج از ایران، می‌تواند با به همراه داشتن کارت ملی، شناسنامه و یا گذرنامه ایرانی خود به کنسولگری ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه کند و از تمامی خدمات کنسولی از جمله: درخواست تصدیق، ترجمه، تنظیم انواع وکالتنامه‌، درخواست شناسنامه المثنی و غیره بهره‌مند شود و اگر به موجب حکم قانون در ایران ممنوع المعامله باشد یا وکالت به نام فرد ثبت نشود و یا در لیست سیاه باشد از این خدمات محروم است.

بهره‌مندی از خدمات کنسولی از جمله حقوق مدنی هر فرد است و در قوانین جاری کشور نیز منعی بر محرومیت افراد، اعم از متهمان و محکومان از این خدمات وجود ندارد.

شرح خدمات کنسولگری برای افرادی که خروج غیرقانونی از کشور داشتند

صدورگذرنامه، کارت ملی و شناسنامه مفقود شده ایرانیان با خروج قانونی از کشور از جمله خدماتی است که توسط خدمات کنسولی است که به آنان ارائه می‌گردد:

طبق دستورالعمل قضایی اگر افراد ایرانی خارج از کشور و همچنین افراد پناهنده به هر دلیلی گذرنامه و کارت شناسایی نداشته باشند و یا مفقود شده باشد برای انجام اموراداری خود در ایران باید به کنسولگری ایران مراجعه نمایند تا احراز هویت شوند. همچنین ایرانیانی که با اقامت پناهندگی در خارج از کشور زندگی می‌کنند و خروج غیرقانونی از ایران داشته‌اند و در حال حاضر گذرنامه ایرانی ندارند می‌توانند درخواست گذرنامه کنند.

مراحب تنظیم وکالت نامه

مراحل تنظیم وکالت نامه برای پناهنده ها یا افرادی که خروج غیرقانونی از کشور داشتند به شرح ذیل است:

  1. متقاضی باید وارد سایت تأیید اسناد کنسولی یا سامانه میخک شود و ثبت نام کند.
  2. اطلاعات مربوط به خود به‌ عنوان موکل و اطلاعات وکیلتان، کامل طبق شناسنامه ایرانی‌ باشد.
  3.  نام کاربری و کلمه عبور خود را انتخاب کنید.
  4. پس از ورود به سامانه میخک وارد قسمت پروفایل شده و نمایندگی یا کنسولگری ایران را در کشوری که در آن زندگی می‌کنید انتخاب نمایید.
  5. وارد قسمت وکالتنامه شده و نوع وکالت نامه مورد درخواست را انتخاب کنید.
  6. پس از تنظیم وکالت نامه و تکمیل آن و اطمینان از متن وکالتنامه، دکمه تأیید را فشار دهید.
  7. کد رهگیری وکالت نامه در صفحه بعد به شما داده می‌‎شود.
  8. از هر گونه نوشتن، خط زدن، و دست بردن در وکالت نامه خودداری کنید، زیرا وکالتنامه مخدوش شده و پذیرفته نخواهد شد.
  9. برای ویرایش وکالتنامه به دستورالعمل‌های مندرج در ایمیل ارسال شده دقت کنید.
  10. کنسولگری‌ها و دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن بدون هیچ‎گونه دخل و تصرف در محتوا فقط وکالتی را که تنظیم کرده‌اید به ایمیل‌تان ارسال می‌کند.

تنظیم وکالت نامه یکی از کارهای سخت و مهم است و باید توسط افراد خبره و کار بلد انجام شود. زیرا امکان سوء استفاده از آن بسیار بالاست. اگر برای تنظیم وکالت نامه پناهنگی خود نیاز به کمک دارید و می‌خواهید متنی که می‌نویسید امنیت لازم را داشته باشد و نگران چیزی نباشید، ما می‌توانیم کمک حال شما باشیم.

مدارک لازم برای تنظیم وکالت نامه برای پناهنده ها

مدارک مورد نیاز جهت تنظیم وکالت نامه برای پناهنده ها و افراد با خروج غیرقانونی از کشور عبارتند از:

  1. پر کردن پرسشنامه‌ای که در سامانه میخک وجود دارد.
  2. مشخصات شناسنامه‌ای و گذرنامه.
  3. آدرس کامل و ذکر مشخصات وکیلی که در ایران است و به او وکالت داده شده است، الزامی است.
  4. شناسنامه، گذرنامه و کارت ملی
تایید وکالت نامه پناهندگی

تأیید وکالت نامه برای پناهنده ها در کشور مبدأ هم از طریق مراجعه حضوری و هم از طریق پست انجام می‎‌شود. وکالت نامه بایستی در ایران به وزارت امور خارجه برده شده و به تأیید آنان نیز برسد تا قابل استفاده در مراکز رسمی در داخل ایران باشد. برای رساندن وکالت نامه خود به ایران می‌توانید از طریق پست اقدام کنید. اما می‌توانید وکالت نامه خود را برای رسیدن به ایران به دوستان و آشیانی بسپارید که در حال سفر به ایران هستند.

  1. بعد از تصدیق وکالت نامه نباید هیچ اطلاعاتی در متن وکالتنامه اضافه شود چرا که اعتبار وکالتنامه از بین می‌رود.
  2. امضاء فرد موکل در سند وکالتنامه باید در حضور مأمور کنسولی انجام شود.
  3. در انتخاب فردی که به او وکالت می‌دهید وسواس زیادی به خرج دهید. افراد مطمئن و کاربلد بهترین گزینه هستند.
  4. تا جای ممکن در هنگام تنظیم وکالت نامه پناهندگی همه چیز را در مورد موضوعی که وکالت می‌دهید و حدود اختیارات موکل واضح و روشن مشخص کنید.
آیا اگر به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده باشم می‌توانم در ایران کارهای اداری خود را پیگیری کنم؟

بله. طبق قانون شما به عنوان یک پناهنده و فردی که خروج غیرقانونی از کشور داشته هیچ منعی برای استفاده از حقوق مدنی خود ندارید.

برای تنظیم وکالت نامه برای پناهنده ها چه باید کرد؟

فرد پناهنده می‌تواند با استفاده از سامانه یکپارچه خدمات کنسولگری شخصاً وکالت نامه خود را تنظیم نماید.

آیا اعضای خانواده‌ام می‌توانند از ایران برای من وکالت نامه پناهندگی تنظیم کنند؟

همان طور که متن توضیح داده شده این کار امکان پذیر است.

اگر می‌خواهید درباره وکالت نامه کاری بدانید:

صفر تا صد تنظیم وکاللت نامه برای امور خارج از ایران را در اینجا بخوانید:

مجموعه کمک حال با داشتن کارشناسان خبره در مورد انجام امور اداری مربوط به ایرانیان خارج از کشور، همچنین تنظیم وکالت نامه برای پناهنده و افرادی که خروج غیرقانونی از کشور داشتند فعال است. این فعالیت به‌صورت نیابتی و وکالتی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید.

اگر دوست داشتید می‌توانید آنچه که شخصاً در مورد تنظیم وکالت نامه برای پناهنده ها را تجربه کرده‌اید با ما درمیان بگذارید. بیان تجربیات شما می‌تواند کمک بزرگی به سایر عزیزان هموطنمان بکند.


12,آذر,1399               1 دیدگاه        3,460 بازدید

یک پاسخ به “صفر تا صد تنظیم وکالت نامه برای پناهنده ها”

  1. فرانک قاسمی گفت:

    درود روز بخیر
    من آلمان زندگی میکنم و پناهنده هستم، تمام مدارکم رو به بامف تحویل دادم، و یه کپی که مهر اورجینال روش زده شده به من دادند، الان می‌خوام به پدرم که ایران هستند وکالت بدم میخواستم بدونم باید چیکار کنم آیا این کپی که بامف به من داده رو کنسولگری به عنوان مدرک از من قبول میکنه؟ لطفاً منو راهنمایی کنید خیلی فوری باید وکالت بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیر تا پیاز با کمک حال!

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کمک حال می باشد.