مهم ترین موارد ضروری سیزده بدر


تاریخچه سیزده بدر

بعد از گذراندن تعطیلات عید نوروز کم کم به استقبال سیزده بدر می‌رویم. برای بیان موارد ضروری سیزده بدر بهتر است ابتدا کمی با تاریخچه سیزده بدر و وجه تسمیه آن آشنا شویم. فرهنگ دهخدا، در و دشت را با مفهوم دره و دشت یکی دانسته است. سیزده بدر یا سیزده به دربه معنای سیزده به دره یعنی سیزده را به دره، دشت و دامن طبیعت رفتن است. جمشید شاه ایران، روز سیزدهم فروردین را در صحرا خیمه زده و جشن می گرفت و برای مردم عادی، خوراک و غلات و هدایایی در نظر می گرفت.

سیزده بدر سنت جشن در قدیم

این جشن و بار عام ها، سال های سال انجام می شد و امروز به صورت سنت، به نام سیزده بدر آمده است. جالب است بدانید در تاریخ ایران باستان سیزده بدر اصلا نحس نبوده و مقدس هم بوده است. یک سیزده بدر خاطره انگیز همیشه به یاد ماندنی خواهد بود. برای به یادماندنی شدن این روز، کمک حال در اینجا سعی دارد موارد ضروری سیزده بدر را خاطر نشان کند تا بتوانید سیزده بدری عالی در کنار خانواده خود داشته باشیم.

تجهیز سبد پیک نیک یکی از موارد ضروری سیزده بدر است

موارد ضروری سیزده بدر کدامند؟

چه تجهیزاتی با خود ببریم؟

  • سبد پیک نیک خود را مجهز کنید، لوازم آشپزی، ظرف های مناسب پیک نیک و لوازم کمک های اولیه فراموش نشود. اگر وسایل پیک نیک شما کم و کسری دارید می توانید از کمک حال نیابتی برای خرید لوازم موردنظرتان کمک بگیرید.
  • اگر تعداد مهمان هایتان زیاد است، از آنها بخواهید با خود بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال بیاورد، این کار باعث جلوگیری از هدر رفتن زمان و مدیریت بهتر خواهد شد.
  • زیرانداز گرم، بالشت، پتو  و صندلی مسافرتی برای سالمندان با خود همراه داشته باشید.
  • بسته به مکانی که به آنجا می روید، لباس اضافی همراه ببرید. حواستان به سردی هوا و باران هم باشد.
  • حتما کیسه زباله همراه داشته باشید، زباله ها را تفکیک کنید و به هیچ وجه در طبیعت رها نکنید. هرگز فکر نکنید پوست میوه  یا کاغ، پوست تخمه و… به راحتی به طبیعت باز می گردند. کاغذ بعد از 3 ماه، پوست میوه بعد از 6 ماه، روزنامه بعد از 1 سال، فیلتر سیگار بعد  از 2 سال، پوست تخمه و آدامس بعد از 5 سال  به طبیعت باز می گردند. مواد پلاستیکی، فلزی و شیشه ای که جای خود دارند! شاید ضروری ترین موارد ضروری سیزده بدر، احترام به طبیعت و حفظ آن برای نسل های آینده است.

رها کردن آتش در طبیعت آتش از موارد ضروری سیزده بدر است

اینکه چه بخوریم، از موارد ضروری سیزده بدر است!

  • غذایی انتخاب کنید که مورد علاقه ی همه باشد. عده ای غذای ساده، ساندویچ و… دوست دارند و عده ای غذای مفصل، کباب و… . یک دسر خوشمزه هم انتخاب خوبی برای این روز است.
  • آجیل، شیرینی، شکلات، تنقلات سالم و میوه را برای سرگرم شدن در روز فراموش نکنید. یکی از خوشمزه ترین موارد ضروری سیزده بدر تنقلات سالم است.دقت کنید که در خوردن شکلات زیاده روی نکنید. میتوانید با خواندن مقاله مضرات خوردن شکلات، متوجه بشید که خوردن به اندازه شکلات مفید و افراط در خوردن شکلات مضر است.
  • در سفرهای بیرون از شهر می توانید آب آشامیدنی، آبمیوه و نوشیدنی به میزان لازم تهیه کنید و نوش جان کنید. فقط حواستان به مصرف آب و صرفه جویی در مصرف آب باشد.

 

در صورت تمایل همراه داشتن آب آشامیدنی، نوشیدنی و آبمیوه از موارد ضروری سبزده بدر است

چگونه در سیزده بدر خوش بگذرانیم؟

  • همراه بردنِ بازی های سرگرم کننده، شطرنج، اوتللو، منچ، دارت، دالون، بدمینتون و….  موارد مهمی برای خوشگذرانی است.
  • همراه بردن آلت موسیقی تان یا اسپیکر برای پخش موسیقی فراموش نکنید.
  • گوشی همراه یا لپ تاپ و تبلت خود را در این روز کنار بگذارید و کنار خانواده از طبیعت لذت ببرید.

موارد ایمنی و بهداشتی سیزده بدر

  • در روز سیزده بدر بخصوص در ساعات ظهر و آفتابی سعی کنید در سایه باشید. هر سه ساعت یک بار روی صورت و گردن خود ضد آفتاب بزنید، می توانید از کلاه لبه دار و عینک آفتابی استفاده نمایید.

 

همراه داشتن عینک آفتابی و کلاه از موارد ضروری سیزده بدر است

 

  • چادر زدن و اطراق در حاشیه جاده ها می تواند حادثه ساز باشد. از ورود به حریم رودخانه ها، چادر زدن، اطراق کردن در این مسیر خودداری کنید و در شرایط نامساعد جوی از شنا کردن در رودخانه ها و دریا بپرهیزید.
  • برای برپایی آتش، شاخه درختان را نشکنید و به پوشش گیاهی آسیب وارد نکنید. ته سیگار روشن، ذغال و چوب نیم سوخته را پس از اتمام با آب یا خاک کاملا خاموش کنید.
  • در این روز اکثر مردم دست و ظروفشان را در آب رودخانه می‌شویند، بنابراین احتمالِ انتقال بیماری‌ها زیاد است. اگر در پارک هستید از منبع آبی مطمئن برای آشامیدن استفاده کنید. اگر به خارج از شهر می روید، آب تمیز و کافی برای شستشو و آشامیدن با همراه داشته باشید.

بعد از سیزده بدر خودتان را آماده کنید!

در پایان روز سیزده فروردین، برای شروع یک سال کاری و یا تحصیلی جدید آماده شوید. نگران کارهای عقب افتاده و انباشته شده خود نباشید با خیال راحت به استقبال سیزده بدر بروید. لیستی از کارهای انباشته شده یا آتی خود تهیه کنید. کارها را به دو دسته تقسیم کنید: “خودتان و کمک‌حال“. برای انجام امور بیرون از منزل خود، پیگیری و انجام امور اداری  ، پیگیری امور دانشگاهی، پیگیری اموربیمه، پیگیری امور نظام وظیفه، یا هرگونه کمک نیابتی  … در سال جدید روی کمکِ ما حساب کنید.

4/5 - (8 امتیاز)


13,فروردین,1397        مناسبت ها        29 دیدگاه        17,066 بازدید

29 پاسخ به “مهم ترین موارد ضروری سیزده بدر”

  1. نیایش گفت:

    اوه اوه چقد خوب بود اینهمه ایده.مثل یه چک لیست بود

  2. صادق سعادت گفت:

    ما که سیزده بدرا فقط و فقط کباب میزنیم!

    • مدیر سایت گفت:

      نوش جان شما و خانوادتون.کباب یک غذای سالم برای روز سیزده بدره.فقط سعی کنید گوشت یا… رو بخوبی حرارت بدید و کباب کنید. سیزده بدر خوبی داشته باشید

  3. آمنه ایرانی گفت:

    تفکیک زباله!!!!!!!!غارنشینا هم مث ما نبودن!اخه چرا اشغالامو میریزیم تو طبیعت.نمیدونم تا چند سال دیگه از این طبیعت چی برامون میمونه واقعا باید فرهنگ سازی کنیم.لطفا به محیط زیست احترام بزاریم چون پیش ما امانته

    • مدیر سایت گفت:

      ممنون از نگرانی شما. همه ما میتونیم در فرهنگ سازی این قضیه مشارکت کنیم. انشالا که هر روز بهتر از دیروز شویم

  4. حسین گفت:

    به به اسپیکر و سیزده بدر.من فقط به همین خاطر تو مراسم سیزده بدر شرکت میکنم.واقعا از موارد ضروری سیزده بدر اسپیکره

  5. میلاد صادقی گفت:

    بسیارعالی.

  6. ایرانمنش گفت:

    هیچی بدتر از غروب سیزده بدر نیست.واسه ماها که میریم سرکار.خدایا خودت صبر بده

  7. امیرعلی داوودی گفت:

    مفید بود

  8. پریناز گفت:

    اکثر آتیش سوزیای تو جنگل بخاطر اشتباهات انسانیه و اینکه ملت میرن تو جنگل آتیش درست میکنن قلیون میکشن کباب میخورن آتیشم نصفه نیمه خاموش میکنن یا میگن خودش خاموش میشه متاسفانه

    • مدیر سایت گفت:

      بله هموطن هامون باید دقت کنند در صورت برپایی آتیش حتما از خاموش شدن کامل آتیش با ریختن آب و یا خاک کافی روی آتش مطمئن بشن. انشالا که دیگه شاهد اشتباهات انسانی از این قبیل تو طبیعت نباشیم.

  9. احمد آقایی گفت:

    من روز سیزده بدر که بیرون میرم مردم رو که میبینم انرژی میگیرم نمیدونم چرا یه عده از تو خونه تکون نمیخورن؟؟؟

    • مدیر سایت گفت:

      بهار، سبزی طبیعت، غذاهای خوشمزه، بازی و تفریح مردم و… همگی دور هم در حال شادی و خوشگذرونی هستند. دیدن این مناظر واقعا لذتبخشه و نباید از دستش داد

  10. مدیر سایت گفت:

    سبزی طبیعت، بهار، غذاهای خوشمزه، خوشحالی مردم و.. همه و همه انرژی بخش هستند واقعا

  11. عنایت گفت:

    بسیار عالی

  12. آنا شکوهی گفت:

    عالی و کامل.ممنون

  13. خاطره گفت:

    هر دوساعت دو ساعت ضدآفتابتون رو تمدید کنید خانما و آقایان

  14. محمد گفت:

    بلال،سیب زمینی،شلغم،لبو برای کباب کردن عالیه.

  15. علیپور گفت:

    ممنون از شما . واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص

  16. مجتبی ابی گفت:

    من که وقت به عشق یک چیز سیزده بدر رو دوست دارم آب تنی جون ما یک استخر هم داریم و من فقط به عشق جوجه و آب تنی به سیزده بدر میروم

  17. احمد طالبی گفت:

    واقعا لطف کردید ما واقعا نمی دونستیم چی ببریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیر تا پیاز با کمک حال!

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کمک حال می باشد.