ارز دانشجویی وزارت بهداشت، شرایط، مدارک و مراحل دریافت آن


دختر دانشجوی پزشکی متقاضی ارز دانشجویی

در طی ماه‌های اخیر و به‌دلیل نوسانات ارزی، دریافت ارز دانشجویی وزارت بهداشت به یکی از نگرانی‌های دانشجویانی که مشغول به تحصیل یا قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند تبدیل شده است. ارز دانشجویی بخشی از هزینه‌های تحصیلی در خارج از کشور را تأمین می‌کند. به همین دلیل برای بسیاری از دانشجویان دریافت آن اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله می‌خوانید:

ارز دانشجویی

ارز دانشجویی به ارزی گفته می‌شود که طبق نرخ مصوبه دولت به دانشجویان پزشکی و یا دانشجویانی که در حال تحصیل رشته‌های گروه پزشکی در مقاطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور هستند، تعلق می‌گیرد.

 دریافت ارز دانشجویی برای دانشجویان پزشکی شرایط و مدارکی نیاز دارد که باید به خوبی از آن آگاه باشید. اگر نیاز به کمک دارید، ما کمک‌حال شما هستیم.

میزان ارز دانشجویی برای دانشجویان پزشکی

مبلغ ارز دانشجویی  پایین‌تر از نرخ ارز آزاد بوده و رقم دقیق توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد. طبق آخرین مصوبه، میزان مبلغی که در نظر گرفته شده معادل با حداکثر 13000 یورو در سال برای شهریه دانشگاه است.
 حداکثر میزان ارز به دانشجو برای تأمین نیازهای زندگی ماهیانه 1500 یورو می‌باشد.
در صورتی که دانشجو به همراه خانواده خود مشغول به تحصیل در خارج از کشور باشد برای هر عضو خانواده وی حداکثر ماهیانه 500 دلار یا معادل آن به سایر ارزها تعلق خواهد گرفت.

دانشجوی خارج از کشور که از دیافت ارز دانشجویی خوشحال است
  • معتبر بودن دانشگاه از نظر وزارت بهداشت
  • افرادی که بورسیه نیستند در اولویت دریافت ارز دانشجویی وزارت بهداشت قرار دارند.
  • اولویت دریافت ارز دانشجویی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و یا بالاتر است.
  • نداشتن طول مدت تحصیل بیش از حد مجاز (طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد نا پیوسته ٣ سال، کارشناسی ارشد پیوسته ٨ سال و دکتری ۵ سال است)
  • فاصله دو مقطع تحصیلی بیش از یک سال نباشد.
  • خروج از کشور به‌طور قانونی انجام شده باشد.
  • مدت اقامت دانشجو در ایران کمتر از 3ه ماه آ« هم به صورت یک ماه و نیم در هر 6 ماه باشد.
  • دانشجوی تمام وقت باشد. به دانشجویان غیرحضوری و نیمه حضوری و نیز دانشجویان واحدهای خارج از کشور دانشگاه آزاد اسلامی ارز دانشجویی تعلق نمی‌گیرد.

به روزترین لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت را می‌توانید از لینک زیر مشاهده کنید:

ثبت درخواست ارز دانشجویی وزارت بهداشت
  1. اولین قدم جهت دریافت ارز دانشجویی ثبت نام در سامانه  موحد وزارت بهداشت  و تشکیل پرونده است.
    پس از ثبت نام، شماره پرونده، نام کاربری و گذرواژه حساب کاربری به شما ارائه می‌شود که باید حتماً این اطلاعات را نزد خود نگهدارید.
  2. تکمیل اطلاعات شخصی در سامانه و بارگذاری مدارک خواسته شده.
  3. ثبت درخواست تسهیلات ارزی و دریافت ارز دانشجویی
  4. درخواست شما توسط کارشناس بررسی می شود. تکمیل یا نقص پرونده از طریق همان سامانه به شما اطلاع داده می‌شود.
  5. در صورت تأیید پرونده شما باید شعبه بانک عامل برای دریافت را انتخاب کنید.
  6. دریافت کد رهگیری و معرفی نامه بانک از سامانه
  7. مراجعه به بانک عامل برای تحویل ارز دانشجویی (برای دریافت ارز دانشجویی نیاز به حضور خودتان نیست و هر شخصی از خانواده می‌تواند با در دست داشتن مدرک شناسایی به جای شما این کار را انجام دهد به شرطی که از قبل به وی وکالت داده باشید.)
کلاه فارغ التحصیلی و مدرک دیپلم بر روی دلار
  1. گواهی دیپلم متوسطه و پایان دوره پیش دانشگاهی (با مجموع میانگین معدل 16 به بالا به شرط اینکه هر یک از معدل ها کمتر از 14 نباشد.)
  2. ریز نمرات مقطع تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی
  3. تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت برای دانشجویان ذکور یا برگه معافیت تحصیلی برای مشمولین
  4. تصویر اقامت دانشجویی
  5. آخرین مهر ورود و خروج به کشور
  6. تصویر ویزای تحصیلی
  7. تصویر شناسنامه و کارت ملی
  8. تصویر تمام صفحات گذرنامه
  9. دارا بودن مدرک زبان معتبر- آیلتس، تافل، تولیمو و …
  10. گواهی اشتغال به تحصیل تأیید شده در سامانه میخک ترم جاری با ذکر رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و طول دوره تحصیل
  11. گواهی کالج و ریز نمرات آن، برای دانشگاه‌هایی که قبل از ورود به دانشگاه نیازمند گذراندن دوره کالج می‌باشند.
  12. اسکن فرم I-20 و یا F1 در خصوص دانشجویانی که در کشور آمریکا شاغل به تحصیل می‌باشند.
زمان ثبت درخواست ارز دانشجویی
  • زمان درخواست ارز دانشجویی وزارت بهداشت از طریق مرکز خدمات آموزشی سامانه تسهیلات ارزی اعلام می‌شود.
  • متقاضیان می‌توانند مطابق زمان اعلام شده در سامانه نسبت به ثبت درخواست ارز دانشجویی خود اقدام نمایند. بدیهی است در زمانی غیر از زمان اعلام شده به درخواست‌ها رسیدگی نمی‌شود.
  • تأیید اطلاعات به طور متوسط حدود یک ماه زمان می‌برد و امکان دارد این زمان، بنا به تعداد درخواست‌های ارز دانشجویی وزارت بهداشت کمتر و یا بیشتر شود.

در پیگیری درخواست دریافت تسهیلا ت ارزی کمی صبور باشید!

  • هنگام ثبت تقاضا برای دریافت ارز دانشجویی برای دانشجویان پزشکی در انتخاب بانک عامل دقت زیادی داتشه باشید. زیرا امکان تغییر بانک وجود ندارد.
  • ثبت درخواست ارز دانشجویی برای دانشجویان پزشکی فقط زمانی امکان پذیر است که شما دارای پرونده دانشجویی در سامانه میخک باشید.
  • بعد از ثبت درخواست و پرداخت مبلغ امکان بازگشت وجه وجود ندارد.
  • در هنگام ثبت اطلاعات خواسته شده دقت لازم را انجام دهید. در صورت مغایرت با شما براساس قوانین به عنوان متخلف برخورد خواهد شد.
  • درصورتی که هنگام ثبت نام در قسمت “پیگیری درخواست”  پیغامی نباشد، بدین معنی است که درخواست شما ثبت نشده است. از قسمت خدمات، درخواست خود را مجدداً ثبت نمایید (دقت نمایید که حتماً دکمه ثبت نهایی زده شود).

بیشتر بخوانید:  کمک حال به جای شما امور شخصی شما را انجام می‌دهد!  

آیا ارز دانشجویی وزارت بهداشت به دانشجویان غیر بورسیه هم تعلق می‌گیرد؟

اولویت دریافت ارز دانشجویی با دانشجویان غیر بورسیه است.

از کجا بدانم درخواست دریافت ارز دانشجویی من مورد تأیید قرار گرفته است یا خیر؟

با مراجعه به پروفایل خود در سامانه موحد می‌توانید از قسمت پیگیری درخواست وضعیت درخواست خود را مشاهده کنید.

من دانشجوی دانشگاه آزاد خارج از کشور هستم آیا می‌توانم ارز دانشجویی دریافت کنم؟

خیر. ارز دانشجویی به دانشجویان دانشگاه آزاد واحد خارج از کشور تعلق نمی‌گیرد.

اگر دانشجوی دکتری خارج از کشور هستید و به دنبال گرفتن معافیت سربازی هستید:

اگر خارج از ایران هستید و برای انجام امور خود در ایران نیاز به وکالت دادن دارید:

اگر سؤال، تجربه، یا چالشی در مورد ثبت درخواست و یا دریافت ارز دانشجویی وزارت بهداشت داشتید خوشحال می‌شویم با ما و دیگر دانشجویانی که در خارج از کشور درحال تحصیل رشته‌های پزشکی هستند در میان بگذارید.


18,مهر,1397               23 دیدگاه        16,755 بازدید

23 پاسخ به “ارز دانشجویی وزارت بهداشت، شرایط، مدارک و مراحل دریافت آن”

  1. مهدی گفت:

    سلام،
    سایت موحد وزارت بهداشت خراب هست و کار نمیکنه. یعنی الکی گفتن که ارز میدیم و ما رو معطل خودشون کردن.

    • مدیر سایت گفت:

      سلام دوست عزیز
      متن زیر کپی از سایت سامانه خدمات آموزشی موحد هستش:
      به اطلاع می رساند، سامانه تسهیلات ارزی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بر اساس بخشنامه مورخ 97/07/08 بانک مرکزی جهت درخواست دریافت ارز به نرخ بازار (نرخ سامانه معاملات الکترونیکی ارز ETS) از تاریخ 97/09/01 باز خواهد شد.
      با توجه به اتمام مهلت پرداخت ارز به نرخ رسمی تا پایان شهریور، کلیه متقاضیانی که درخواست ارز نیمسال دوم 97-96 را در زمان مقرر ثبت نموده که موفق به تکمیل پرونده تا پایان شهریور نشده اند. می توانند جهت دریافت ارز به نرخ بازار ( سامانه ETS) نسبت به رفع نواقص اعلام شده و ثبت تقاضای بررسی مجدد اقدام نمایند.

  2. مسعود گفت:

    به هيچ وجه نميشه به سايت موحد بهداشت براي ارسال مدارك دسترسي داشت، سايت باز نميشه!!

    • مدیر سایت گفت:

      با سلام متاسفانه برخی از کاربران ما هم مشکل شما رو داشتند. مرورگرهای متفاوت رو امتحان کنید و در ساعت هایی که فکر می کنید سایت ترافیک کمتری داره هم شانستون رو امتحان کنید. در نهایت ثبت نام ارز دانشجویی وزارت بهداشت فقط از طریق همین سامانه امکان پذیر است. پس صبور باشید. در صورتی که ثبت نام کردید و در طی مراحا به مشکل برمی خورید کمک حال میتونه به نیابت از شما مراجعه کنه و پیگیر کار اداری شما در سازمان مربوطه باشه.

  3. داود گفت:

    از طریق هیچ مرورگری نمیشه به سایت دسترسی پیدا کرد

    • مدیر سایت گفت:

      در پاسخ به این سوال شما کارشناسان مربوطه گفتند که از داخل ایران مشکلی نداره. اگر در خارج از ایران هستید و سایت براتون باز نمیشه بهتره به فامیل یا دوستای خودتون بگید تا از داخل ایران براتون اقدام کنند

  4. لیلی گفت:

    سلام سایت موحدبهداشت باز نمیشه تا کی منتظربمونیم ؟اگر ممکنه راه حل بهترو اسونتری برای مشکل ما در نظر بگیرید.مثلا مکانی در استانهای بزرگتر مربوط به محل تولد دانشجو و اسکان خانواده ی اودر نظر گرفته بشه تاحضوری ازطریق خانواده ها تشکیل پرونده داده بشه و مراحل ثبت نام صورت بگیره.

    • مدیر سایت گفت:

      سلام وقت شما بخیر. ثبتنام ارز دانشجویی صرفا اینترنتی است. مگر با مشکلی در حین ثبتنام مواجه بشید و مدارکتون ناقص باشه و…. .شما احتمالا از خارج از کشور اقدام میکنید که سایت باز نمیشه. خودتون یا اقوامتون از داخل ایران اقدام کنید سایت باز میشه.متاسفانه مشکل شما مشکل تعداد زیادی از افراد هست و براش فکری نشده!

  5. نوا گفت:

    متاسفانه نه از داخل ایران و نه از خارج ایران نتونستم سایت موحد رو باز کنم. و جالب اینجاست که من اصلا تقاضای ارز دانشجویی ندارم و فقط وزارت بهداشت باید مدارکی که به سفارت دادم رو تایید کنه تا از پرداخت خروجی معاف بشم. اما کاری میکنن که ادم عطایش را به لقایش ببخشد….

    • مدیر سایت گفت:

      با سلام مجدد. اگر تمایل داشته باشید کمک حال میتونه به نیابت از شما به وزارت بهداشت مراجعه کنه و حضوری کار شما رو انجام بده.برای ثبت درخواست خودتون میتونید به این لینک وارد بشید و درخواست خودتون رو ثبت کنید.

  6. سارا گفت:

    با سلام و درود
    لطفا راهنمایی بفرمایید در خصوص ارائه مدارک و تکمیل و اسکن در سامانه موحد دریافت کد رهگیری از سامانه تاک برای کلیه ی مدارک نیاز هست یا تعدادی از مدارک تنها با کد رهگیری لازم است از طریق تاک چاپ و پرینت و اسکن نمود چون برای گواهی اشتغال به تحصیل اعلام نقص پرونده داشتم و حتما باید قسمت صحت و کد رهگیری و صفحه ی مدرک برای آپلود در یک صفحه پرینت و اسکن شود.غیر از این برای کدام مدارک به اینصورت کد رهگیری میخواهد.
    با سپاس از حضورتون

    • مدیر سایت گفت:

      با سلام .سرکار خانم شما باید همه مدارک خواسته شده رو طبق اعلام سازمان در سایت بارگذاری کنید. در صورت دیدن پیغام تقص مدارک همه مدارک رو از ابتدا بارگذاری کنید و درخواست خود را ثبت کنید.

  7. Azinmohammadhosseni گفت:

    سلام خسته نباشید به نظر شما دریافت ارز به نرخ ازاد ارز دانشجویی اطلاق میشه بهتر نیست که حتی در شرایط خیلی سخت در بودجه کشور برای ارز دانشجویی رقمی اختصاص داده شود چرا که خیلی از خا نواده ها طبق برنامه ریزی که تردن فرزندانشون را فرستادن نه با افزایش دلار و یورو به صورت غیر عادی

  8. الناز گفت:

    برای هر کمک به سوریه و فلسطین و لبنان بودجه هست ولی برای تحصیل کرده های خودتون که اینده مملکتتون رو میسازند هیچ کمکی نمیشه واقعا متاسفم که مردم هیچ ارزشی برا مسولین ندارند نه بیسوادش نه باسوادش هیچ ارزشی ندارند براشون .

  9. سارا گفت:

    با سلام و خسته نباشید، آیا در سال ۹۹ امکان دریافت ارز دولتی ارزان تر از قیمت بازار برای دانشجویان هست؟ متاسفانه با بالا رفتن دلار هزینه ی زندگی و شهریه خیلی بالا رفته ، تصمیم به گرفتن انتقالی به ایران دارم ولی هنوز باید دست کم دو سال دیگه به تحصیل در خارج ادامه بدم که با این وضعیت دلار امکان پذیر نیست من با برایند دلار ۴ هزار تومان به خارج برای تحصیل رفتم ولی متاسفانه الان دلار بالای ۱۵ هزار تومان هست.

  10. زری گفت:

    سلام برای درخواست پرونده دانشجویی و تایید مدارک در سایت موحد نقصی پرونده خورده ام و به من گفته شده اشتغال به تحصیل و مدرک زبان را با تائیدیه سامانه میخک و ترجمه رسمی آپلود کنید.تاییدیه میخک رو داشته اما ترجمه رسمی رو الان چجوری باید انجام بدم؟مدرکی رو که خود کنسولگری تایید کرده چرا باید ترجمه کرد؟

  11. داود گفت:

    سایت موحد را باید با آپی ایران وارد بشید ولی تو منوی خدمات خبری از گزینه ارز نیست

  12. مویدی گفت:

    برای رشته داروسازی دانشگاه مورد تایید ایران ارز دانشجویی تعلق میگیره؟؟

  13. مویدی گفت:

    برای رشته داروسازی دانشگاه مورد تایید ایران ارز دانشجویی تعلق میگیره؟؟

  14. مویدی گفت:

    برای رشته داروسازی دانشگاه مورد تایید ایران ارز دانشجویی تعلق میگیره؟؟ ظا۶را قبلا هم سوال مطرح شده جواب نگرفتم

  15. آریایی گفت:

    سلام ایا ارز دانشجویی به دانشجوی دندانپزشکی در ترکیه که اانشگاه مورد تایید هست تعلق میگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیر تا پیاز با کمک حال!

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کمک حال می باشد.