انتقال دانشجو به ایران چه شرایطی دارد؟ از چه طریق اقدام کنیم؟


دانشجوی کلافه از روند درخواست تقاضای انتقالی به ایران

احتمالاً شما بنا به دلایلی می‌خواهید برای ادامه تحصیل به ایران باز گردید و به دنبال کسب اطلاعات در مورد انتقال دانشجو به ایران هستید. ما اینجا هستیم تا در این شرایط سخت که نیاز به تصمیم‌گیری درست دارید، کمک حال شما باشیم و همراهی‌تان کنیم.

در اینجا دایره‌المعارف کاملی از هر آنچه که باید درباره انتقال دانشجو از خارج به داخل ایران بدانید فراهم کرده‌ایم. به شما خواهیم گفت شرایط انتقال دانشجو به ایران چیست؟ برای انتقال دانشجو به ایران به چه مدارکی نیاز است؟ و چگونه می‌توانید اقدام کنید؟ بعد از خواندن اگر سوالی داشتید در قسمت دیدگاه حتماً پاسخگو خواهیم بود.

آنچه در این مطلب با هم می‌خوانیم:

دانشجویی که چمدان به دست در فرودگاه در راه بازگشت به خانه است

در دهه‌های اخیر میزان مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور روند صعودی داشته و از تعداد 17 هزار دانشجو در سال 2000 به 66 هزار در سال 2020 رسیده است. در سال‌های اخیر بسیاری از دانشجویان تمایل به بازگشت به کشور داشتند که دلایل بسیاری دارد. دلیل درخواست انتقال دانشجو به ایران هرچه باشد، روند طی مسیر، همگی مشابه است.

در سال‌های اخیر ظرفیت تحصیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران افزایش یافته و برای انتقال دانشجو به ایران تمهیداتی فراهم شده است، همین امر فرصت مناسبی را در اختیار دانشجویان ایرانی خارج از کشور که تقاضای انتقال را دارند قرار می‌دهد.

1- برای این کار اولین گام این است که درخواست خود را از طریق سامانه‌های پایگاه اطلاع رسانی شورای انتقال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت کنید.

2- در مرحله بعدی باید شخصاً یا وکالتاً از طریق سامانه میخک، تأیید ریزنمرات خود را از بخش کنسولی نمایندگی ایران در محل تحصیل خود دریافت نمایید. سپس همراه با گواهی اشتغال به تحصیل و ریزنمرات تأیید شده به دانشگاهی که قصد انتقال به آن را دارید مراجعه کنید.

در صورت تکمیل بودن مدارک، به درخواست‌هایی که در بازه زمانی بهمن تا خرداد هر سال ثبت گردد، رسیدگی می‌شود. درخواست انتقال دانشجو به ایران در خارج از این بازه زمانی برای نیمسال دوم تحصیلی بررسی می‌گردد.

3- پس از پذیرفته شدن مدارک و قبل از ثبت‌نام، باید از طریق سامانه میخک صحت مدارک خود را در نمایندگی‌های ایران در کشوری که تحصیل می‌کنید تأیید کنید. مدارک را در داخل کشور توسط یک دارالترجمه رسمی ترجمه نمایید.

4- اگر مدارک تحصیلی قبل از ورود به دانشگاهتان (دیپلم و پیش‌دانشگاهی) نیز مربوط به خارج از کشور است، باید آن‌ها را نیز به تأیید وزارت آموزش‌و‌پرورش برسانید.

درخواست انتقالی به هرکدام از دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی شرایط و مدارک موردنیاز خود را می‌طلبد. ما در اینجا به تفصیل آن‌ها را شرح می‌دهیم.

سر در وزارت علوم تحقیقات و فناوری

شرایط عمومی انتقال دانشجو به ایران

1. دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید از نظر اداره کل دانش‌آموختگان وزارت علوم مورد تأیید و معتبر باشد.

2. از نظر مقررات عمومی هیچ منعی برای ادامه تحصیل نداشته باشید.

3. از نظر قوانین نظام‌وظیفه هیچ منعی برای ادامه تحصیل نداشته باشید.

4.  مراحل پذیرش در دانشگاهی که تحصیل می‌کنید باید بطور قانونی و رسمی انجام شده باشد. داشتن روادید توریستی در هنگام تحصیل، مورد پذیرش نیست.

5. هنگام ارائه درخواست انتقالی نباید بیشتر از یکسال وقفه تحصیلی داشته باشید.

6. برای مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای باید حداقل یک نیمسال در کشور مبدأ اقامت داشته باشید. برای مقطع دکترای تخصصی دو نیمسال اقامت الزامی است.

7. مدارک تحصیلی مقاطع قبلی معتبر بوده و موردتأیید مراجع ذی‌صلاح داخل کشور باشد.

تبصره1: وزارت آموزش‌وپرورش مرجع اعتبارسنجی مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی است. وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مراجع معتبر برای سنجش مدارک دانشگاهی می‌باشند.

تبصره2: متقاضیانی که دارای مدرک معادل از دانشگاه‌های دارای مجوز برگزاری دوره آموزشی هستند، درصورت توافق و تایید دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت، می‌توانند انتقالی بگیرند.

شرایط اختصاصی انتقال دانشجو به داخل کشور

۱ –انتقال دانشجو به ایران از طریق سوابق تحصیلی

  • انتقال دانشجو به ایران با این روش، فقط در دانشگاه‌های دارای مجوز پذیرش سوابق تحصیلی، امکان‌پذیر است.
  • در این روش تطبیق واحدهای تحصیلی گذرانده شده در دانشگاه خارج از کشور، مشروط به احراز شرایط عمومی و در دست گروه آموزشی مربوط در دانشگاه مقصد می‌باشد.

۲ –انتقال دانشجو به ایران با آزمون ورودی

در صورت احراز شرایط عمومی، شرایط انتقال در این روش عبارت است از:

  • مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته:

گذراندن دو نیمسال یا حداقل 18 واحد اصلی و یا تخصصی با حداقل معدل 14.

تبصره: دریافت و ارائه مدرک پیش‌دانشگاهی برای متقاضیانی دارای دیپلم نظام جدید (دوره متوسطه 3 ساله) که در دانشگاه‌های خارج از کشور شروع به تحصیل کرده‌اند، الزامی است.

  • مقطع کارشناسی ارشد پیوسته:

گذراندن یک نیمسال تحصیلی یا حداقل 36  واحد اصلی و یا تخصصی با حداقل معدل 14.

  • مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته، دکترای حرفه‌ای و دکترای پیوسته:

گذراندن حداقل سه نیمسال تحصیلی یا حداقل 16 واحد اصلی و یا تخصصی با حداقل میانگین 15.

  • مقطع دکترای تخصصی:

گذراندن حداقل دو نیمسال تحصیلی و در اختیار داشتن ریزنمرات و نامه گزارش پیشرفت تحصیلی الزامی است. ثبت‌نام در مقطع دکترا فقط در رشته متناسب با مدرک کارشناسی ارشد ممکن است. دانشجویانی که در دوره‌های پژوهش‌محور مشغول به تحصیل هستنند باید گزارش پیشرفت تحصیلی و تصویب پروپوزال خود را ارائه دهند. در صورت انتقال به دوره‌های آموزشی-پژوهشی باید واحدهای آموزشی را بالاجبار بگذرانند.

دانشجویان بورسیه تحصیلی

  • اگر به صورت بورسیه به خارج کشور اعزام شده باشید، درخواست انتقال شما بعد از اعلام نظر اداره کل بورسیه و اعزام دانشجویان بررسی خواهد شد.

شرایط متفرقه انتقال دانشجو به داخل کشور:

اعضای خانواده مأمور دولت:

اگر همسر یا فرزند مامور دولت هستید، دوره ماموریت به پایان رسیده و باید به کشور برگردید، فاقد شرایط اختصاصی فوق می‌باشید. باید شرایط زیر را در هنگام درخواست انتقال دانشجو به ایران دارا باشید:

  • مأموریت باید توسط بالاترین مقام دستگاه اعزام کننده تایید شود.
  • در محل مأموریت اقامت داشته باشید.
  • در دانشگاه معتبر مورد تأیید اداره کل امور دانش‌آموختگان تحصیل نمایید.
  • برای ادامه تحصیل در داخل کشور منعی نداشته باشید.
  • بلافاصله بعد از اتمام مأموریت درخواست انتقال نمایید.
بروز شرایط حاد سیاسی یا وقوع حوادث مترقبه:
  • در هنگام بروز شرایط حاد سیاسی مثل قطع رابطه دو کشور و یا هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه‌ مانند جنگ، سیل، زلزله، بیماری‌های پاندمیک و غیره که باعث می‌شود شما به عنوان دانشجو محل تحصیل خود را ترک کنید و به کشور باز گردید. در صورتی که گواهی تأیید شده ثبت‌نام در دانشگاه خود را داشته باشید، درخواست شما برای انتقال به داخل کشور بررسی خواهد شد.

دارا بودن شرایط خاص

  • گاهی شرایط خاصی مانند دلایل امنیتی و سیاسی، بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج پیش می‌آید که در روند تحصیل شما مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در این موارد باید حداکثر تا یکسال پس از به وجود آمدن شرایط خاص تقاضای انتقالی نمایید. در این صورت حتی اگر شرایط شما با آیین‌نامه فوق مطابقت نداشته باشد تقاضایتان به تشخیص شورا، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نحوه ارائه تقاضا برای انتقال دانشجو به ایران

 برای ثبت درخواست باید فقط و فقط از طریق سامانه سجاد (سامانه جامع امور دانشجویان) اقدام کنید.

بعد از اینکه درخواست شما ثبت شد، اداره کل امور دانش‌آموختگان اعتبار دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید را بررسی کرده و مدارک شما را ارزیابی می‌نماید. در صورتی که شرایط موردنظر را احراز نمایید درخواست‌ شما را به دانشگاه مورد تقاضا ارسال می‌کند.

  • دانشگاهی که برای آن تقاضای انتقال می‌دهید باید همتراز با سطح دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل هستید باشد. مقطعی که می‌خواهید به آن انتقالی بگیرید باید با وضعیت تحصیلی شما و با محل سکونت دائم شما و والدینتان همخوانی داشته باشد.
  • درخواست شما فقط زمانی بررسی می‌شود که برای همان مقطعی که در آن مشغول به تحصیل هستید و یا مقطع تحصیلی پایین‌تر درخواست انتقالی داده باشید.
  • مدارک صادر شده در خارج از کشور را باید از طریق سامانه تأیید اسناد کنسولی وزارت امور خارجه به تأیید برسانید.
  • اگر همزمان با درخواست انتقالی، تقاضای تغییر رشته هم دارید، تقاضایتان فقط برای رشته‌های تحصیلی مشابه و یا مرتبط با واحدهایی که گذرانده‌اید مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • اگر رشته‌ای که می‌خواهید به آن انتقالی بگیرید در دانشگاه‌های داخل کشور وجود ندارد، می‌توانید بنا به تشخیص دانشگاه مقصد در مقطع کاردانی و کارشناسی متناسب با نوع دبپلم و برای مقاطع بالاتر متناسب با رشته قبلی تعیین رشته کنید.

پس از اینکه واجد شرایط بودید مورد پذیرش قرار می‌گیرید. سپس ثبت‌نام شما در دانشگاه پذیرنده براساس مقررات صورت می‌گیرد.

مدارك مورد نياز جهت طرح تقاضای انتقال دانشجو به ایران

1- اصل ريز نمرات تحصيلی تأييد شده توسط دانشگاه محل تحصيل و سفارت جمهوری اسلامی ايران در كشور محل تحصيل

2- اصل مدرک ديپلم

3- اصل مدرک پيش‌دانشگاهی

4- حكم كارگزينی اعضای هيات علمی دانشگاه‌ها برای دانشجويانی كه والدين آن‌ها هيأت علمی می‌باشند.

5- درخواست شخصی

سر در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

قوانین و شرایط انتقال دانشجوی پزشکی به ایران در سال‌های اخیر تغییر کرده است. طبق آخرین تغییرات دانشجویان متقاضی انتقال به ایران باید در یک آزمون ارزیابی صلاحیت علمی شرکت نمایند.

اگر از اول ژانویه 2019 به بعد در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور مشغول به تحصیل شده‌اید براساس سه معیار ویزا، خروج از کشور و گواهی شروع به تحصیل، می‌توانید برای انتقال به رشته‌های داندانپزشکی، پزشکی و داروسازی درخواست دهید.

شما باید در کشور مبدأ 72 واحد درسی مرتبط را گذرانده باشید و 60 درصد از نمره کل این آزمون صلاحیت علمی را کسب نمایید.

قانون جدید ارزشیابی صلاحیت علمی

این آزمون در گذشته سالی یک‌بار برگزار می‌شد. اما طبق مصوبه جدید از سال تحصیلی 1402-1403 سالی دوبار برگزار می‌گردد.

ظرفیت پذیرش آن 2 درصد تعداد شرکت‌کنندگان همان دوره می‌باشد. تنها افرادی می‌توانند در آن شرکت کنند که در سامانه انتقال دانشجویان خارج از کشور نام‌نویسی کرده باشند. به تقاضاهای ثبت نشده در سامانه رسیدگی نخواهد شد.

اگر شما حدنصاب 60 درصد نمره را کسب کرده باشید اما به دلیل ظرفیت محدود نتوانید وارد دانشگاه شوید دو راه پیش رو خواهید داشت:

  • می‌توانید در یکی از رشته‌های کارشناسی علوم پزشکی مانند فیزیوتراپی، پرستاری، مامایی، تغذیه براساس ظرفیتی که دارند ادامه تحصیل دهید.
  • بر اساس ظرفیتی که برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌کنند در رشته حد واسط «علوم سلامت» پنج ترم تحصیلی درس بخوانید. می‌توانید دوباره در آزمونی مشابه آزمون علوم پایه شرکت کنید. سپس بر اساس نمره‌ای که کسب می‌نمایید وارد دوره دکترا شوید.

طبق قانون جدید انتقال دانشجو از خارج به داخل حد نصاب نمره قبولی برای انتقال دانشجوی دندانپزشکی به ایران 50 درصد نمره کل تعیین شده است. این نمره برای دانشجوی داروسازی نیز همین مقدار است.

شرایط عمومی انتقال دانشجو به ایران برای وزارت بهداشت:

  • باید به صورت قانونی از کشور خارج شده باشید.
  • دانشگاهی که درحال تحصیل در آن می‌باشید مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.
  • از نظر مقررات قانونی آموزشی و وضعیت نظام وظیفه هیچ منع قانونی برای ادامه تحصیل نداشته باشید.
  • دارای مدرک تحصیلی در مقطع قبل از مقطعی که برای آن تقاضا می‌دهید باشید.

شرایط اختصاصی انتقال دانشجو به ایران برای وزارت بهداشت:

  • اگر قبل از سن 18 سالگی به خارج از کشور رفته باشید، مدارک دیپلم و پیش‌دانشگاهی شما مورد پذیرش خواهد بود.
  • دوره‌های قبل از دانشگاه گذرانده در خارج از کشور برای ورود به دانشگاه قابل قبول نبوده و فقط مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی شما پذیرفته می‌شود.
  • برای مقطع کاردانی باید معدل دیپلم نظام قدیم یا پیش دانشگاهی‌ نظام جدیدتان حداقل 13 باشد و حداقل 18 واحد در دانشگاه مبدأ گذرانده باشید.

حداقل تعداد واحد گذرانده شده و معدل مورد نیاز:

مقطع تحصیلیحداقل معدلحداقل واحد
کارشناسی پیوسته1436
مقطع کارشناسی ناپیوسته1318
مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته1516
کارشناسی ارشد پیوسته15
دکترای عمومی
(پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)
1772
دکترای تخصصی Ph.D15
  • کشورهایی که سیستم نمره‌دهی آن‌ها هم‌طراز با سایر کشورها نباشد، حداقل میانگین کل نمرات واحدهای پذیرفته شده آنان در شورای انتقال تعیین می‌شود.
  • واحدهای گذرانده شده باید توسط دانشگاه پذیرنده تطبیق داده شود.
  • درصورتی می‌توانید در مقطع دکترای رشته‌ای درخواست انتقال بدهید که سیستم آموزش آن در دانشگاه شما همانند دانشگاه‌های داخل ایران آموزشی-پژوهشی باشد و با هم تطبیق داشته باشند.
  • در رشته‌های پژوهش محور شما باید ابتدا دروس مرحله آموزشی را بگذرانید. سپس در آزمون صلاحیت علمی دانشجویان انتقالی شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنید. دارا بودن یکی از مدارک زبان انگلیسی قبل از اخذ پذیرش از دانشگاه مقصد جهت این دسته از داوطلبان ضروری است.
نوع مدرکMCHETOEFLIELTSMELABTOLIMOMHLE
نمرهحداقل نمره ۵۰حداقل نمره ۴۸۰حداقل نمره ۵ (مدرک آکادمیک)حداقل نمره ۷۰حداقل نمره ۴۸۰حداقل نمره ۵۰

درخواست انتقالی برای دستیاران بالینی فقط برای ورودی‌های قبل از سال ۲۰۰۸ میلادی قابل پذیرش است. اگر ورودی بعد از سال 2008 باشید، انتقال شما ممنوع می‌باشد.

ثبت نام در آزمون صلاحیت علمی از طریق سایت سنجش انجام می‌شود اما قبل از آن باید برای انتقال در سایت وزارت بهداشت نام‌نویسی کرده و تقاضای خود را ثبت کرده باشید.

زمان برگزاری آزمون ارزشیابی صلاحیت علمی سال 1402

آزمون ارزیابی صلاحیت دانشجوی انتقالی به ایران

زمان ثبت نام نوبت دی ماه آزمون انتقال دانشجو به ایران از 18 تا 22 آذر ماه سال 1402 می باشد.

اگر دانشجوی ورودی ابتدای سال  2019 به بعد هستید می‌توانید برای ثبت تقاضای انتقال به ایران اقدام کنید. برای این کار باید از ساعت 12 ظهر 18 آذر تا 12 ظهر 22 آذرماه 1402 مراحل ثبت نام خود را تکمیل نمایید.

مدارک لازم جهت ثبت نام آزمون ارزیابی علمی برای تقاضای انتقال دانشجو به ایران در وزارت بهداشت:

  • 1-اسکن عکس
  • 2-اسکن صفحه اول شناسنامه
  • 3- اسکن کارت ملی

پس از بارگذاری این مدارک در سایت سنجش لینک ثبت نام برای شما فعال می‌شود.

آزمون ارزیابی علمی برای انتقال دانشجو به ایران برای دانشگاه‌های وزارت بهداشت در تاریخ 14 دی ماه سال 1402 برگزار خواهد شد.

ثبت نام در این آزمون هزینه دارد که باید آن را بپردازید.

سر در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

 دانشگاه آزاد اسلامی هرساله براساس مقررات آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور اقدام به پذیرش دانشجو می‌نماید.

باید بدانید که در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش دانشجو در همان مقطع و رشته تحصیلی که در خارج پذیرفته و مشغول به تحصیل هستید بدون توجه به نوع دیپلم متوسطه شما انجام می‌شود.

شرایط انتقال دانشجو به ایران در دانشگاه آزاد اسلامی

شرایط عمومی انتقال دانشجو با دانشگاه آزاد اسلامی همانند سایر دانشگاه‌هاست.

لازم به ذکر است که اگر رشته تحصیلی شما در دانشگاه آزاد وجود نداشته باشد با تصویب شورای پذیرش می‌توانید در رشته‌ای که بیشترین شباهت را با رشته شما دارد به ادامه تحصیل بپردازید.

اگر تقاضا برای انتقال دانشجو به ایران زیاد باشد، دانشگاه براساس زیر اولویت‌ها را مشخص می‌کند:

  • بالا بودن سطح علمی دانشگاه مبدأ
  • بالا بودن میانگین نمرات دروس گذرانده شده
  • آن‌هایی که قبل از رفتن به خارج از کشو در آزمون ورودی مؤسسات عالی کشور پذیرفته شده باشند
  • وجود رشته تحصیلی متقاضی در دانشگاه آزاد اسلامی

اگر درخواست انتقالی شما پذیرفته شود موظفید در همان نیم سال تحصیلی که دانشگاه تعیین می‌نماید ثبت‌نام کنید، در غیر این صورت به منزله انصراف محسوب می‌شود.

در صورت تمایل به انتقال به دانشگاه آزاد اسلامی ایران باید در زمانی که توسط مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام می‌شود به سامانه این دانشگاه مراجعه کنید. پس از پرداخت هزینه تعیین شده فرم ثبت نام را تکمیل نمایید.

درخواست انتقال دانشجو به دانشگاه پردیس کیش بخاطر شرایطی که دارد بالا است. علاوه‌بر این به دلیل شرایط خاص اوکراین و روسیه درخواست انتقال دانشجو به ایران از این دو مبدأ زیاد است.

به همین دلیل ما در اینجا به این دو مورد به طور خلاصه و مجزا می‌پردازیم.

مراحل انتقال دانشجو به پردیس کیش

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت پردیس کیش مراجعه نمایید.

برای بازگشت و گرفتن انتقالی فرقی ندارد دلیلش چیست. به دنبال گرفتن انتقالی دانشجو پزشکی از ترکیه به ایران باشید یا شرایط انتقال دانشجو از روسیه به ایران را بخواهید، همه افراد باید یک مسیر را طی کنند.

پس از بحران ایجاد شده و جنگ اوکراین، شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی مصوبه‌ای را در مرداد ماه 1401  اعلام کرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست‌ و شرایط انتقال را در مهر ماه 1401 ابلاغ نمود که براساس آن:

« کلیه دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در کشور اوکراین تا قبل از شروع بحران، که اشتغال به تحصیل ایشان در آن کشور بر اساس

  • ویزای تحصیلی،
  • مهرهای تردد مندرج در گذرنامه (تردد مرزی ایران و اوکراین)
  • و ریز نمرات/ گواهی اشتغال به تحصیل صادره از دانشگاه با تأیید وزارت امور خارجه (در سامانه میخک و با استعلام از دانشگاه مربوطه)

به اثبات رسیده است، صرف نظر از سال ورود و اعتبار دانشگاه، در حال حاضر، شرایط شرکت در آزمون ارزیابی‌ علمی جهت انتقال را پس از ثبت درخواست و تکمیل پرونده، خواهند داشت.

این دسته از دانشجویان در صورت کسب حد نصاب ۶۰ درصد نمره آزمون، مشابه سایر دانشجویان، پس از موافقت شورای انتقال، معرفی‌نامه جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های داخل کشور، دریافت خواهند داشت و ملزم به پرداخت شهریه طبق مصوبات هیأت امنای دانشگاه خواهند بود.

لذا متقاضیان واجد شرایط باید نسبت به ثبت درخواست یا ثبت تقاضای بررسی مجدد، صرفاً از طریق سامانه انتقال دانشجویان خارج از کشور اقدام کنند تا وضعیت ایشان مورد بررسی کارشناس قرار گیرد.»

  • تمام دانشجویانی که قصد گرفتن انتقالی به یکی از دانشگاه‌های داخل کشور را دارند باید تمامی شرایط انتقال دانشجو به ایران را دارا باشند. یکسری از این شرایط جزو شرایط عمومی و سایرین شرایط اختصاصی هستند. شما باید به دقت آن‌ها را مطالعه کنید. وقتی از جزییات آن اطلاع داشته باشید می‌توانید در پروسه انتقال موفق شوید.
  • ثبت درخواست انتقال دانشجو به ایران از طریق سامانه‌های مربوط به هرکدام از مؤسسات آموزش عالی صورت می‌گیرد.
  • مهمترین شرط برای پذیرش انتقال دانشجو به ایران معتبر بودن دانشگاه مبدأ از نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. لینک به روز دانشگاه‌های معتبر را برایتان قرار داده‌ایم.
  • به یاد داشته باشید که برای انتقال داشجو به ایران باید برای تحصیل در خارج از کشور به‌طور قانونی خارج شده باشید. همچنین منعی برای ادامه تحصیل در داخل کشور از نظر مقررات عمومی جمهوری اسلامی ایران نداشته باشید.
شرایط انتقال دانشجو به ایران چگونه است؟

شرایط بستگی به این دارد که بخواهید به کدام دانشگاه انتقالی بگیرید. دانشگاه‎‌های تابع وزارت بهداشت و وزارت علوم و دانشگاه آزاد هرکدام شرایط خود را دارند که بطور مفصل برایتان توضیح دادیم.

اگر انتقالی بگیریم مدرک به نام دانشگاه مبدأ صادر می‌شود یا دانشگاه مقصد؟

مدرک شما از دانشگاهی صادر می‌شود که در آن تحصیل خود را به پایان رسانده‌اید.

سامانه ثبت تقاضا برای انتقال دانشجو از خارج به داخل ایران کدام است؟

برای شروع باید از سامانه میخک اقدام کنید که لینک آن را برایتان گذاشته‌ایم. علاوه براین تمام سامانه‌‌هایی که در مسیر درخواست انتقال به آن نیاز خواهید داشت را نیز برایتان قرار داده‌ایم.

اگر کارتان لنگ یکسری امور دانشگاهی است و فرصت نمی‌کنید آن‌ها را پیگیری کنید کمک حال در خدمت شماست:

اگر در خارج از کشور هستید و کارهای اداری در ایران دارید و به دنبال راهی برای به انجام رساندنشان هستید:

می‌دانیم سروکله زدن با ادارات و قوانین اداری کاری سخت و طاقت فرساست، باید کفش آهنین به پا کنید و عزم‌تان را جزم و با اطلاعات لازم و کافی دست به کار شوید. انجام هیچ کاری غیرممکن نیست! امیدواریم با مواردی که عنوان کردیم بتوانید با خیالی آسوده‌تر مراحل کار را طی کنید و جشن فارغ‌التحصیلی‌تان را در کنار خانواده و عزیزانتان برگزار نمایید. اما اگر فکر می‌کنید در این مسیر نیاز به کمک دارید، ما کمک حال شما هستیم.

ما جدیدترین اطلاعات لازم برای انتقال دانشجو به ایران را براساس قانون جدید انتقال دانشجو از خارج به داخل در اینجا جمع‌آوری کردیم و امیدواریم به سؤالاتی که در ذهن داشتید پاسخ داده باشیم. اما اگر هنوز سئوالی ذهنتان را مشغول کرده است خوشحال می‌شویم بتوانیم کمکتان کنیم.


05,آذر,1397               30 دیدگاه        42,770 بازدید

30 پاسخ به “انتقال دانشجو به ایران چه شرایطی دارد؟ از چه طریق اقدام کنیم؟”

  1. موسوی گفت:

    سلام و احترام
    دانشجوی رشته دندانپزشکی سال سوم در کشور گرجستان،
    آیا میتوانید اقدام به انتقال به داخل کشور برای ادامه تحصیل را انجام بدهید؟ سپاس

  2. مهین بدخش گفت:

    دانشجویان ورودی 2020 حق انتقال انان چگونه است

  3. همایون گفت:

    با سلام
    مایلم از راهنمایی تلفنی با همکاران شما استفاده کنم .
    **********

  4. احمدی گفت:

    سلام من دانشجوی سال سه دندان در یکی از دانشگاهای غیر تایید ایران هستم میخواستم نحوه انتقال به واحد بین الملل رو بدونم لطف راهنمایی کنین

    • احمدی فریده گفت:

      سلام وقت بخیر، برای انتقال دانشجو به ایران باید از طریق سامانه موحد اقدام بفرمایید.

  5. میلاد گفت:

    سلام ، ببخشید من دانشجوی سال ۳ پزشکی تو کشور اکراین هستم ، میخواستم انتقالی بگیرم ایران همه مدارکمم تو سامانه موحد و میخک بارگذاری کردم فقط یه مشکل معدل داشتم که اومدم ایران امتحان بدم ترمیم معدل بکنم ، الان اکراینم امتحان ترمم شروع شده که نمی تونم برم ، میخواستم بدونم اگه ما بخوایم انتقالی بگیریم ایران و از اون دانشگاه اخراجی بخوریم مشکلی پیش میاد ، یعنی حتما ما باید حین تحصیل انتقالی بگیریم ؟؟ ممنون میشم اگه پاسخ بدین

  6. م گفت:

    دانشجویان ۲۰۲۰ ب بعد چگونه میتونن انتقالی ب ایران بگیرن

  7. نازنین گفت:

    سلام، من سال اول پزشکی دانشگاه مورد تایید وزارت هستم ، میتونم برای انتقال به دانشگاه پردیس یا آزاد در ایران اقدام کنم ؟؟

    • احمدی فریده گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای انتقال دانشجو از خارج به داخل ایران باید دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت باشد و تعداد مشخص واحد گذرانده باشد.

  8. محمد گفت:

    سلام
    دانشجوي سال سوم دكتري پژوهش محور زبان انگليسي در مالزي هستم(دانشگاه خوب) ، ايا در صورت انتقال به داخل بايد واحد درسي بگذرونم؟
    تعيين دانشگاه داخل براي ادامه تحصيل چگونه انجام ميشود؟

    • احمدی فریده گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای انتقال باید دانشگاه مورد تایید باشد و تعدادی واحد مشخص گذرانده باشید.

  9. ز، فت گفت:

    سلام،
    برای انتقال دانشجوی دندان پزشکی از ترکیه به ایران باید چکار کرد، لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

  10. ز، فت گفت:

    سلام، برای انتقال دانشجوی دندانپزشکی ترم اول ترکیه. به ایران نیاز به راهنمایی دارم،، ممنون

  11. نبي يي گفت:

    سلام دانشجوي پزشكي سال چهارم در اكراين هستم جهت مهمان شدن برأي دوره استأجري در ايران به كجا بايد مراجعه كنم . با تشكر

    • احمدی فریده گفت:

      سلام وقت بخیر
      از طریق ورارت بهداشت پیگیری کنید. در صورت تمایل کمک حال میتونه به جای شما پیگیر کارتون بشه تماس با 09331629351

  12. محمد گفت:

    سلام دانشجوی کورس اول دندانپزشکی پیراگوا هستم آیا امکان انتقال به ایران را دارم .معدل دیپلم بالای 19

    • احمدی فریده گفت:

      سلام وقت بخیر
      باید از ارگان های مربوطه پیگیری شود. در صورت تمایل کمک حال به جای شما میتونه پیگیر کارتون بشه تماس با 09331629351

  13. سما گفت:

    سلام خسته نباشید ، من قصد تحصیل دندان پزشکی دولتی را در فرانسه دارم اواسط ترم شرایط انتقال به ایران را دارم؟

  14. Hhh گفت:

    سلام ، دانشجویان ورودی ۲۰۲۰به بعد که نمیتونن انتقال بگیرند طبق بخشنامه جدید باید چیکار کنن؟؟هيچ راهي براي انتقال نيست

  15. Black گفت:

    سلام ممنون از پاسخگویی شما، دانشجوهای پزشکی ۲۰۲۰ به بعد که طبق بخشنامه شرایط انتقال به ایران را ندارند چیکار باید انجام بدن برای انتقال ؟ راهی وجود داره که برگردن ایران؟

  16. زهرا گفت:

    سلام من دانشجوی دانشگاه آلمان مورد تاءید هستم در مهندسی شیمی ولی میخوام ادامه درسم رو در ایران بخوانم و هم‌زمان مهندسی مکانیک در دانشگاه غیر تاءید در آلمان بخونم آیا این ممکن هست؟

  17. محبوبه گفت:

    سلام من سال 2009-2010 در اكراين دوسال دندانپزشكى خواندم من ميتونم انتقالى بگيرم به دانشگاه پرديس با اين وقفه تحصيلى زياد ممنون ميشم راهنمايى كنيد

  18. نجیب الله گفت:

    سلام من به دانشگاه دولتی افغانستان 4 ترم روزنامه نگاری خواندم میتوانم به دانشگاه ایران اتقال دهیم

  19. افسانه گفت:

    آیا دانشجویان ورودی ۲۰۲۰برای ادامه تحصیل در داخل شرط معدل نیاز هست یا خیر؟

  20. سلام.وقت بخیر .
    در مورد ترمیم معدل برای خارج از کشور میشه راهنمایی بفرمایید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیر تا پیاز با کمک حال!

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کمک حال می باشد.